Saa­ris­to­me­ren alus­lii­ken­teen käyt­töön uu­det il­moi­tus­pis­teet hei­nä­kuun alus­ta

Saaristomeren VTS-alueella ilmoituspisteet vähenevät 13 pisteestä yhdeksään – mukaan myös uutta AIS- ja tutkapohjaista valvontaa.

Fintrafficin meriliikennekeskuksissa huolehditaan 24/7/365, että alusliikenne on turvallista, sujuvaa ja häiriötöntä. Kuva: Fintraffic

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on kevään aikana kehittänyt Saaristomeren alusliikenteen ilmoituskäytäntöjä yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Ilmoittautumisen tarkoitus on varmistaa, että rahti- ja matkustajaliikenne sujuu mahdollisimman turvallisesti vilkasliikenteisellä rannikkoalueella, joka on tunnettu vaativuudestaan.

– Tavoitteena on luoda entistä toimivammat ilmoituskäytänteet, jossa alusten ilmoituspisteet ovat mitoitettu nykyistä vieläkin tarveperusteisemmin. Ilmoituskäytänteitä päästään testaamaan jo heinäkuun alusta lähtien, jolloin Saaristomerellä käynnistyy puolen vuoden mittainen kokeilujakso, Finntraficin tiedotteessa kerrotaan.

Saaristomeren VTS-alue on yksi suurimmista Suomen VTS-alueista. Alueella sijaitsee tällä hetkellä 13 ilmoituspistettä ja liikenteellistä solmukohtaa, joissa alukset ilmoittautuvat Fintrafficin meriliikennekeskukselle.

– Saaristomeren ilmoituspisteet on käyty läpi viimeksi noin kymmenen vuotta sitten, joten nyt oli aika tarkastella pisteiden toimivuutta liikennelähtöisesti ja miettiä samalla mitä tämän päivän teknologia tarjoaa perinteisen radioliikenteen tueksi, taustoittaa alusliikenneohjaaja Marko Jokioja, joka on ollut mukana yli puoli vuotta käynnissä olleessa kehityshankkeessa sen alkumetreiltä lähtien.

Saaristomeren VTS-alueella ilmoituspisteet vähenevät 13 pisteestä yhdeksään – mukaan myös uutta AIS- ja tutkapohjaista valvontaa

– Teknologia mahdollistaa tänä päivänä reaaliaikaisen alus- ja liikennetiedon virtaamisen, jossa esimerkiksi AIS- ja tutkapohjainen teknologia tukee voimakkaasti perinteistä VHF-radioliikennettä. Olemme vuoden alusta lähtien tehneet laajaa kartoitustyötä yhdessä sidosryhmiemme kanssa ja etsineet ratkaisuja entistä toimivammalle alusliikenteen ilmoituspalvelulle ja sitä tukevalle kriittisten alueiden valvonnalle. Tuloksena tästä työstä olemme ottamassa koekäyttöön heinäkuun alusta uudistetut alusliikenteen ilmoituspisteet sekä niitä varmentavat uudet hälytysalueet.

VHF-ilmoituspisteistä poistetaan harvemmin liikennöidyt Kivikari, Kungsholm, Ykskari, Järngrynnan ja Knivskär. Lisäksi alueelle tulee yksi uusi ilmoituspiste, Långnäs, jossa liikennöi paljon risteily- ja yhteysaluksia. Samalla VTS-keskuksessa otetaan käyttöön viisi uutta kriittistä maantieteellistä hälytysaluetta, jotka hälyttävät VTS-keskukseen, mikäli alueelle on saapumassa yhtäaikaisesti useampi alus.

– Päivittyneet ilmoituspisteet otetaan käyttöön alusliikenteelle 1.7. lähtien, josta starttaa 31.12. saakka kestävä kokeiluvaihe. Uutena ilmoituspisteenä testataan samalla myös Godbyn suunnalta saapuvien alusten ilmoittautumista 10 minuuttia ennen Långnäsin sivuutusta, johon tuli toivetta etenkin linjaliikenteeltä. VTS-keskuksen käyttöön saadaan lisäksi viisi uutta hälytysaluetta, joilla valvomme kriittisten pisteiden liikenteen kohtaamisia, Jokioja summaa.

Tarkemmat tiedot uusista ilmoituskäytännöistä löytyvät 30.6. alkaen Archipelago VTS:n Master’s Guidesta.

 

Jaa artikkeli