SSAB:n Raahen terästehtaalla testataan laivakuljetusten polttoaineena biokaasua

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun biokaasua käytetään laivan polttoaineena Suomessa. Kokeilu tehdään yhteistyössä ESL Shippingin ja Gasumin kanssa.

Tänään käynnistyneessä testissä M/S Viikkiin tankattiin LNG:n lisäksi yksi rekkaerä biokaasua. Kuva: SSAB

SSAB, ESL Shipping ja Gasum pyrkivät yhdessä vähentämään SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvia päästöjä. Viime vuonna SSAB ja ESL Shipping ottivat käyttöön uuden kuljetusketjun, joka edeltäjäänsä verrattuna lähes puolitti SSAB:n raaka-ainekuljetuksista aiheutuvat hiilidioksidipäästöt Luulajan, Oxelösundin ja Raahen satamien välillä.

Kuljetusketjussa perinteisiä polttoaineita korvattiin nesteytetyllä maakaasulla, jota ESL Shippingin uudet alukset Viikki ja Haaga käyttävät. Nyt osapuolet testaavat biokaasun käyttöä lisäpolttoaineena korvaamaan fossiilisia polttoaineita edelleen.

Tänään käynnistyneessä testissä M/S Viikkiin tankattiin LNG:n lisäksi yksi rekkaerä biokaasua, joka tuotiin SSAB:n Raahen satamaan Gasumin terminaalista Porista.

– Tällä testillä pyritään selvittämään, voisimmeko hyödyntää biokaasua pieninä erinä laivakuljetuksissa päästöjen vähentämiseksi. Biokaasussa oleva metaani on biogeenisestä materiaalista peräisin, joten se ei sisällä lainkaan fossiilista hiiltä. Testissä käytettävän biokaasun määrällä voisimme vähentää laivaketjun hiilidioksidipäästöjä edelleen 25-28 prosenttia, sanoo SSAB:n ympäristö- ja turvallisuusjohtaja Harri Leppänen sanoo yhtiön tiedotteessa.

– Olemme tehneet pitkäjänteistä ympäristötyötä yhdessä SSAB:n kanssa jo vuosien ajan ja nyt otamme uuden, merkittävän askeleen kohti fossiilitonta meriliikennettä, sanoo ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen sanoo.

Fossiilisten hiilidioksidipäästöjen poistaminen edellyttää, että LNG korvattaisiin täysin biokaasulla ja moottorissa käytettävä diesel korvattaisiin biodieselillä.

– Keskustelemme parhaillaan ESL:n kanssa Viikin ja Haagan 100 prosenttisesta biokaasun käytöstä, Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist kertoo.

 

SSAB haluaa tuoda ensimmäisenä maailmasssa markkinoille fossiilivapaa teräksen

SSAB haluaa tuoda fossiilivapaan teräksen markkinoille maailman ensimmäisenä teräsyhtiönä jo vuonna 2026.

– Koko yhtiön toiminnan on määrä olla fossiilivapaata vuoteen 2045 mennessä, Harri Leppänen sanoo.

SSAB on käynnissä yhdessä LKAB:n ja Vattenfallin kanssa HYBRIT-hanke, jossa koko teräksenvalmistuksen arvoketjussa kaivoksesta valmiiksi terästuotteiksi poistetaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt.

Raahen tehtaalla yli 90 prosenttia hiilidioksidipäästöistä aiheutuu raudantuotannosta, jossa käytetään pelkistyksen raaka-aineena fossiilista kivihiiltä.

HYBRIT -hankkeessa kivihiili on tarkoitus korvata vedyllä, jolloin päästöinä syntyy hiilidioksidin sijaan vesihöyryä. Rautaa valmistetaan tehtaalla kahdessa masuunissa, joista toinen suljetaan noin vuonna 2029 ja tuotannossa siirrytään puolittain valokaariuunitekniikkaan, jossa raaka-aineena käytetään vetypelkistettyä rautaa ja kierrätysterästä. Muutos tulee vähentämään tehtaan päästöjä noin 40 prosenttia.

Myös toinen masuuni korvataan valokaariuunilla vuoteen 2040 mennessä, mikä tulee nollaamaan tehtaan fossiiliset hiilidioksidipäästöt.

– Täysin fossiilivapaat toiminnot vaativat kuitenkin, että myös kuljetuksista on poistettu fossiiliset polttoaineet, Leppänen lisää.

VA

Jaa artikkeli
portofnaantali