24.09.2021

Wallenius Sol: Säännölliset roto -palvelut Skellefteån satamaan

Varustamo Wallenius Sol laajentaa palveluaan Pohjanlahdella yhdistääkseen Skelleftehamnin Suomeen, Zeebruggeen ja Antwerpeniin. Uuden Zeebrugge-Antwerpen-Kokkola-Skelleftehamn-Kemi-Oulu -reitin ansiosta Skellefteån satama saa nyt ensimmäisen syöttöpalvelunsa 15 vuoteen.

Wallenius Sol jatkaa tarjonnan kehittämistä ja infrastruktuurin parantamista Pohjanlahdella. Logistiikkayhtiö Scanlogin ja Northvoltin välisen kuljetuslogistiikkaa koskevan sopimuksen yhteydessä Wallenius Sol liittää nyt Skellefteån reittiverkostoonsa. Palvelu sisältää viikoittaisen liikenteen Skellefteån satamaan lokakuusta 2021 alkaen.

– Keskustellessamme teollisuuden kanssa havaitsimme luotettavan ja säännöllisen viikoittaisen liikenteen tarpeen Skellefteån sataman yhdistämiseksi mantereeseen. Joten on erityisen ilahduttavaa nyt, että voimme tarjota alueelle sekä syöttö- että RoRo -palveluita, sanoo Wallenius Sol:n toimitusjohtaja Jonas Wåhlin.

Alkuvaiheessa rahtilaivat Fiona Sea ja Jutlandia Sea liikennöivät reittiä. Vuoden lopussa ne korvataan Wallenius Solin uusilla aluksilla, jotka ovat maailman suurimmat jäällä mitoitetut, monipolttoaineiset RoRo-alukset ja hieman yli 50 metriä pidemmät kuin alukset, jotka vierailivat satamassa Skellefteåsta. Mutta satamapäällikön Lars Widelundin mukaan he ovat hyvin valmistautuneita:

– Mukautimme äskettäin väylää suurempien alusten vastaanottamiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että olemme ruopanneet ja laajentaneet väylää sisäsatamaan, jossa on roro -liikennepaikkoja. Se tarkoittaa myös sitä, että voimme ottaa vastaan liikennettä päivän pimeimpänä aikana, Lars Widelund sanoo.

Jaa artikkeli
portofnaantali