Finncanopus ja sen sisaralus Finnsirius ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, joka on nyt saatu päätökseen. Ohjelmaan kuului kaksi ropax- ja kolme roro-alusta, joihin kaikkiin on asennettu viimeisintä ympäristöä säästävää huipputekniikkaa.
– Finnlines on tehnyt mittavia investointeja vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan vahvistaen kilpailuasemaansa. Investointiohjelmamme noudattaa Grimaldi-konsernin strategiaa, joka tähtää toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen. Uudet laivat tukevat asiakkaita siirtymässä kestävään kehitykseen ja ympäristövastuuseen. Tästä syystä Finnlines jatkaa vihreää siirtymäänsä ja tekee näin parhaansa palvellakseen asiakkaitaan mahdollisimman vastuullisesti. Finnlinesin vuonna 2018 alkanut 500 miljoonan euron Vihreä uudisrakennusinvestointiohjelma on nyt saatu päätökseen.
– Ohjelma todistaa selvästi horjumattoman sitoutumisemme ympäristöön, asiakkaisiimme ja muihin sidosryhmiin, Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa.
Finnlinesin suurimmat ropax-alukset
Finncanopus ja Finnsirius ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Kummassakin on rahtitilaa 5200 kaistametriä ja kumpikin on sertifioitu kuljettamaan 1100 matkustajaa.
– Finnlines siirtyi hybridiaikakauteen viime vuonna uusien hybridiroro-alusten myötä, ja nämä Superstar-luokan rahti-matkustaja-alukset edistävät tätä siirtymää entisestään.Tämän strategisen siirtymän ansiosta voimme tarjota paitsi entistä tehokkaampia, myös kestävämpiä merikuljetuspalveluja, Finnlinesin uudisrakennustiimiä johtava Juha Ahia kommentoi.
Suomalaisen ja eurooppalaisen vienti- ja tuontirahdin kuljettaminen on Finnlinesin ydinliiketoimintaa, mutta myös matkustajaliikenne on olennainen osa yhtiön toimintakonseptia.
Ahvenanmaa on manner-Suomen tavoin täysin riippuvainen meriyhteyksistä. Erityisesti
Ahvenanmaan ja Ruotsin tai Suomen välillä pendelöiville asukkaille säännölliset
linjaliikenneyhteydet ovat välttämättömyys. Lisäksi Finnlinesin laivoissa on aina tilaa
henkilöautoille.
Kuvat Janne-Petteri Kumpulainen
Finncanopus
Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,6 m
Leveys: 33,3 m
Bruttovetoisuus: 65 692
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
Koneteho: 4 x 7 200 kW
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahytit: 323
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Alus on rakennettu China Merchants Jinlingin Weihain telakalla.
Päästövähennystekniikka
Ilmavoitelujärjestelmä
Akkuyksiköt
Pakokaasupesuri
Maasähköliitäntä
Automaattinen laivankiinnitys laituriin
Lämmöntalteenotto
Painolastivesien käsittely
KUVATEKSTIT
Finncanopus liikennöi Finnlinesin Suomen ja Ruotsin välisellä Naantali–Långnäs–
Kapellskär-linjalla.