Vierailunsa aikana Arsenio Domínguez tapasi muun muassa pääministeri Petteri Orpon, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikön Minna Kivimäen sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajan Jarkko Saarimäen.
Domínguez tutustui vierailunsa aikana suomalaiseen merenkulkualan osaamiseen, tapasi varustamoiden ja Suomen meriklusterin yritysten edustajia sekä puhui IMO:n neuvoston jäsenmaita Suomessa edustaville diplomaateille, alan tutkijoille ja asiantuntijoille.
Varustamojen edustajien kanssa käydyissä keskusteluissa käsiteltiin merenkulun ajankohtaisia asioita.
– Meillä oli erittäin hyvä keskustelu Dominguezin kanssa muun muassa merenkulun vihreästä siirtymästä, Punaisen meren turvallisuustilanteesta sekä Suomenlahdella liikennöivästä varjolaivastosta ja siihen liittyvistä riskeistä, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala toteaa.
– Oli myös ilo kuulla pääsihteerin selkeä näkemys siitä, että merenkulun sääntelyn, ja esimerkiksi taloudellisen ohjauskeinon tulisi olla globaali alueellisen sääntelyn sijaan, Tuurnala jatkaa.
Dominguez vieraili jäänmurtaja Polariksella
Suomen pysyvän IMO-edustajan sijaiset Anita Mäkinen ja Eero Hokkanen ovat tyytyväisiä IMO:n pääsihteerin vierailuun Suomessa.
– Haluamme kiittää niin varustamoita, satamia, meriteollisuuden yrityksiä kuin muitakin vierailun järjestelyihin ja toteuttamiseen osallistuneita.
Hokkasen mukaan Dominguez kävi hyvähenkisiä keskusteluja sekä pääministerin että eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan kanssa.
– Keskusteluissa puhuttiin maailmanlaajuisen meriliikenteen nykytilasta ja haasteista, myös jäävahvistettujen alusten ja jäissä kulun huomioimisesta IMO:ssa neuvoteltavassa sääntelyssä. Uskon, että Suomen viestejä vahvisti merkittävästi jäänmurtaja Polariksella vietetty aika perjantaina, Hokkanen kuvailee.
Pohjoisen Itämeren asiat tiedoksi Dominguezille
– Yhdessä Ulkopoliittisen instituutin kanssa järjestämässämme tilaisuudessa pääsihteeri piti puheen IMO:n neuvoston jäsenmaita Suomessa edustaville diplomaateille, alan tutkijoille ja asiantuntijoille merenkulun nykyhaasteista, Mäkinen kertoo.
Tilaisuudessa käytiin aktiivisia keskusteluja Punaisenmeren ja Mustanmeren haastavista tilanteista, mutta myös varjolaivastosta, joka aiheuttaa huolta erityisesti Itämerellä.
– Venäjän öljykuljetukset Suomenlahden perukasta huonokuntoisilla aluksilla (dark fleet) lisäävät öljyonnettomuuden riskiä herkällä Itämerellä.
Oulussa pääsihteeri sai kuulla Hokkasen mukaan niin meriklusterin yritysten osaamisesta ja näkemyksistä IMO:ssa neuvoteltavaan ilmastosääntelyyn, kuin Perämeren satamien näkökulmia.
– Kiitos etenkin Oulun ja Raahen satamajohtajille sekä SSAB:lle, jotka toivat pohjoisen Itämeren meriliikenteen asioita pääsihteerin tietoon.
Vierailun tavoitteena vahvistaa Suomen ääntä IMO:ssa
– Kansliapäällikkö Minna Kivimäki kutsui pääsihteerin Suomeen erityisesti, koska halusimme vahvistaa Suomen ääntä IMO:ssa neuvoteltaessa keinoista vähentää alusten kasvihuonekaasupäästöjä, jotta saavutamme viime kesänä hyväksytyn IMO:n 2023 khk-strategian tavoitteet, Mäkinen kuvailee.
Suomelle on tärkeää saada myös jäävahvis¬tetut alukset ja jäissä kulku huomioiduksi IMO:n khk-sääntelyssä.
– Talvimerenkulku haasteineen ja kansallinen sääntelymme aiheesta eivät ole tuttuja kaikille 175 IMO-jäsenvaltiolle. Tämän vierailun aikana pääsihteeri sai tutustua Suomen jäänmurtojärjestel-mään Pohjanlahdella jäänmurtaja Polariksen vieraana. Samalla alueella avustivat myös jäänmurtajat Sisu, Urho ja Kontio joko avaten väyliä avustettaville aluksille tai hinaten niitä pahimpien jääkenttien yli. Pääsihteeri on kiitellyt vuolaasti kokemustaan sekä meille häntä isännöineille, että sosiaalisessa mediassa.
Teksti Kari Martiala
Kuva Suomen Varustamot ry