Kyseessä on keskikokoinen 10 MW jäänmurtaja, joka on ensisijaisesti tarkoitettu vahvistamaan ja täydentämään Sjöfartsverketin pienimmän jäänmurtaja Alen palveluja. Polar Circle on käynyt Helsingborgissa bunkraamassa ja lähti torstaina Pohjanlahdelle testattavaksi.
– Järjestimme tarjouskilpailun käytetystä jäänmurtajasta ja voittaja oli Polar Circle, Sjöfartsverketin varustamojohtaja Fredrik Backman on kertonut Ruotsin medialle.
Azipodeila varustetun aluksen rakensi Aker Langsten vuonna 2006 norjalaisen G.C.Rieberin toimesta Polar Pevek nimellä Exxon Neftegazin De Kastrin terminaaliin Sahalinilla avustamaan suuria Aframax-tankkilaivoja Tatarin Salmessa. Sen mitat ovat 74 x 17 metriä ja potkuriteho 2 x 5 MW. Kymmenvuotisen sopimuskauden päätyttyä 2021 alus palautui yhteisyritykselle, jolta Rieber osti aluksen takaisin itselleen. Laiva purjehtii tänään Kyproksen lipun alla. Rieber on tunnettu spekulatiivisista arktisten laivojen omistuksistaan ja se on aiemmin myynyt ja rahdannut omia laivojaan eri antarktishallinnoille, mm. Polar Queenin Isolle Britannialle. Tämä vuonna 1995 Kvaerner Klevenillä valmistunut alus tunnetaan nyt nimellä RRS Ernest Shackleton. Vuonna 2001 valmistunut Polarbjörn puolestaan myytiin v. 2011 Britannian Royal Navylle, jossa se nykyään palvelee nimellä HMS Protector.
– Polar Circle on nyt matkalla Pohjanlahdelle jossa se testataan. Jos alus täyttää vaatimukset ja toiveemme, saatamme päätyä ostamaan sen, Backman sanoo.
Mahdollisen oston jälkeen alus vielä modifoidaan SFV:n vaatimusten mukaiseksi tulevana kesänä. Uuden käytetyn aluksen tarve on korostunut tänä talvena, kun Ale on jouduttua alkueperäisen käyttötarkoituksensa mukaisesti pitämään Vänernillä samalla kun Pohjanlahden olosuhteet ovat olleet liian vaikeat. Sjöfartverket rahtasi apuun myös Viking Supplyn Brage Vikingin, joka lopetti palvelun kuluneella viikolla.
Öljykentiltä vapautuvista murtajista kysyntää
Kanadan Coast Guard osti jokin aika sitten Kaspian Meren öljykentiltä yhden Mangistau-tyyppisistä jäänmurtaja-huoltoaluksista palvelemaan St. Lawrencen vesitiellä ja US Coast Guardin kerrotaan neuvottelevan Edison Chouestin huoltoaluksesta Aiviq, jonka se viime vuosikymmenen alussa rakensi Shellin tarpeita varten Alaskan Tshuktsien Merelle.
Mikko Niini