Nämä uudet 1A-jääluokan alukset ovat markkinoiden huippuja lastikapasiteetin, teknologian ja innovaatioiden suhteen. Neljän laivan yhteisarvo on noin 186 miljoonaa euroa ja ESL Shippingillä on mahdollisuus laajentaa tilausta useilla laivoilla.
Näiden seuraavan sukupolven alusten kilpailukyky perustuu ESL Shippingin mukaan asiakkaiden kasvavaan mieltymykseen fossiilivapaisiin lastiratkaisuihin ajan myötä, markkinoiden johtavaan energiatehokkuuteen, tehokkaaseen ja joustavaan lastitilan suunnitteluun sekä alhaisempiin käyttökustannuksiin. Uusia aluksia voidaan käyttää täysin fossiilivapaalla vihreällä vetypohjaisella e-metanolilla tai biometanolilla.
– Strategiamme perustuu kestävän kehityksen johtajuuteen ja ainutlaatuiseen kykyymme kehittää ja tarjota luotettavaa infrastruktuuria jääpohjaisille pohjoismaisille vihreän siirtymäteollisuuden aloille. Olemme kehittäneet nämä huippuluokan, erittäin joustavat monipolttoainealukset tiiviissä yhteistyössä teollisille kumppaneillemme, ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen sanoo.
Alukset rakennetaan Nanjingissa, Kiinassa China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co, Ltd:ssä, ja ne otetaan liikenteeseen vuoden 2027 kolmannen neljänneksen ja vuoden 2028 ensimmäisen neljänneksen välillä.
Alusten suunnittelu ja kattavat mallitestit on tehty yhdessä johtavan suomalaisen laivasuunnittelijan Deltamarin Oy:n ja ruotsalaisen SSPA-mallin testauslaitoksen kanssa. ESL Shipping on ollut tiiviisti mukana alusten suunnittelussa varmistaakseen, että ne ovat täysin räätälöityjä vastaamaan paikallisten asiakkaiden tarpeita. Suurin osa tärkeimmistä laitteista, kuten voimansiirto, mukaan lukien akkuhybridikäyttö, lastinkäsittelylaitteet ja monet muut johtavat teknologiat, tulevat eurooppalaisilta yrityksiltä.
– Tämä sijoitus on täysin linjassa Aspon portfoliovision ja taloudellisen tavoitteen kanssa, kuten Aspon pääomamarkkinapäivässä 14.5.2024 kerrottiin. ESL Shippingin tavoitteena on olla eturintamassa tukemassa teollisia kumppaneitaan täysin fossiilivapaiden tuotteiden ja palveluiden toimittamisessa. Investointi fossiilivapaisiin handysize-aluksiin on luonteva askel nyt, kun vielä meneillään oleva investointi vähäpäästöisiin hybridialusisiin on osoittautunut erittäin onnistuneeksi, sanoo Aspon toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Rolf Jansson.
Lisätiedot: ESL Shipping