Finnlines-konsernin tammi–syyskuun 2024 liikevaihto oli 547,2 (513,2 vuonna 2023) miljoonaa euroa. Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 140,8 (131,7) miljoonaa euroa.
Tammi–syyskuun aikana kuljetettiin noin 595 000 lastiyksikköä, 63 000 henkilöautoa (luku ei sisällä matkustajien autoja) ja 962 000 tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 764 000 yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.
Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 886 (1 728) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 1 160 (1 004) työntekijää ja maahenkilöstöön 726 (724) työntekijää.
– Vuoden 2024 alku oli vaikea korkeiden korkojen, inflaation ja talouskasvun hidastumisen johdosta. Monet keskeiset luvut olivat kuitenkin nousussa, kun Q3-tuloskatsaus valmistui. Odotusten mukaisesti matkustajaliikenne kasvoi Finnlinesin laivoilla merkittävästi kesäkauden aikana. Toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa tuloskatsauksen yhteydessä .
Naantali–Långnäs–Kapellskär-linjalla kasvua oli 122 prosenttia tammi–syyskuun 2024 aikana vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Finnlines avasi syyskuussa uuden reitin Sheernessiin London Medwayn satamaan, josta on jatkoyhteydet Belgiaan, Espanjaan ja Irlantiin.
– Sheernessissä Kentissä sijaitsevan London Medwayn sataman infrastruktuuri on hyvin kehittynyt, satamaan on rautatie ja suora pääsy Kentin ja Lontoon yhdistävälle moottoritielle sekä muualle Britanniaan.
– Maailman talousnäkymät ovat vähitellen elpymässä. Euro-alueen, myös Suomen, BKT:n odotetaan kasvavan noin 1,5 prosenttia vuosina 2025–2026. Euroopan keskuspankin tulisi tästä syystä ryhtyä lisätoimiin ja jatkaa korkojen laskemista entistä nopeampaa tahtia teollisuuden ja kasvun edistämiseksi.
Tämän vuoden alusta merenkulku on kuulunut päästökauppajärjestelmän piiriin.
– Ensi vuonna myös merenkulun tulevaisuuteen paljon vaikuttava Fuel EU Maritime -sääntö tulee voimaan. Täyttääkseen entistä tiukemmat ympäristöstandardit Finnlines on joutunut myymään vanhempia laivoja, jotka eivät olleet energiatehokkaita tai täyttäneet uusia säännöstöjä ja päästövaatimuksia. Vastatakseen uusiin vaatimuksiin ja vähentääkseen CO2-päästöjä entisestään Finnlines on investoinut yli puoli miljardia euroa laivoihin, joissa on tällä hetkellä uusinta olemassa olevaa teknologiaa, suuritehoiset akkuyksiköt ja muuta päästöjä vähentävää huipputeknologiaa.
Parhaillaan Finnlinesilla on meneillään tarjouspyyntökierros tietyille, valituille telakoille. Tarkoituksena on tilata kolme uutta puhtaita polttoaineita käyttävää ro-pax laivaa Finnlinesin Helsinki–Travemünde-reitille.
– Tavoitteena on allekirjoittaa tilaukset vuoden 2024 lopussa tai vuoden 2025 alussa. Huolimatta jokseenkin vaikeasti ennakoitavista talousnäkymistä ja geopoliittisista haasteista Finnlines etenee vauhdilla. Yhtiön talous on vahva, laivastomme on toimiva ja ympäristöystävällinen ja uudet puhtailla polttoaineilla kulkevat alukset parantavat näitä ominaisuuksia entisestään. Sekä Finnlines että asiakkaat hyötyvät, kun kaikki osapuolet pienentävät päästöjään.
Vaula Aunola
Finnlines parantaa markkina-asemiaan ja avaa reitin Suomesta Britanniaan