11.11.2025

Finnlines teki tammi-syyskuussa hyvän tuloksen

Matkustajaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 7,2 miljoonaa euroa, saavuttaen ennätyksellisen 89,5 miljoonan liikevaihdon. Tämä, yhdessä velkojen vähentämisen ja korkojen laskun kanssa selittää merkittävän tulosparannuksen, Finnlinesin toimitusjohtaja Thomas Doepel kuvailee.

Finncanopus Långnäsin edustalla. Kuva Kari Martiala.

Finnlines-konsernin liikevaihto tammi–syyskuussa 2025 oli 547,1 (547,2 vuonna 2024) miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 74,5 (72,3) miljoonaa euroa. Vuoden 2024 tulos sisältää liiketoiminnan muihin tuottoihin kirjatut kolmen aluksen myyntivoitot. Näin ollen operatiivinen liiketulos parani edellisvuodesta 17,6 miljoonaa euroa.

– Tilikauden ensimmäiset yhdeksän kuukautta vahvistavat, että olemme taas oikealla tiellä. Roro-laivastomme uudelleenjärjestely ja matkustajaliikenteeseen tehdyt investoinnit muodostivat perustan yhdeksän kuukauden tulokselle, johon voidaan olla tyytyväisiä, Finnlinesin toimitusjohtaja Thomas Doepel sanoo.

Raportointikauden tulos oli 68,4 (52,1) miljoonaa euroa.

Tammi–syyskuussa 2025 Finnlines kuljetti 592 000 lastiyksikköä, 51 000 henkilöautoa ja 871 000 tonnia yksiköissä määrittelemätöntä rahtia. Laivoilla kulki kaikkiaan 831 000 kuljettajaa ja yksityistä matkustajaa.

– Merenkulkuala on jo pitkään sitoutunut ympäristövastuuseen, ja alalla on selkeä tavoite. YK:n kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) asettama tavoite on saavuttaa globaalisti hiilineutraali meriliikenne vuoteen 2050 mennessä. Lokakuun puolivälissä IMO äänesti nettonolla sääntökehyksen käsittelyn lykkäämisestä. On selvää, että kansalliset intressit vaikuttavat edelleen päätöksiin, mikä lisää epävarmuutta merenkulun vihreässä siirtymässä. Tästä huolimatta Finnlines on edelleen yhtä sitoutunut saavuttamaan ympäristötavoitteensa.

Finnlines on jo vuosikymmenten ajan sitoutunut tarjoamaan taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestäviä palveluja. Yhtiö on investoinut voimakkaasti energiatehokkuuden parantamiseen ja laivastonsa uudistamiseen. Kahden viime vuosikymmenen aikana Finnlines on tilannut tai hankkinut yhteensä kaksikymmentä alusta ja tehnyt investointeja lähes kahden miljardin arvosta. Lisäksi viimeisen vuosikymmenen aikana on investoitu yli kaksisataa miljoonaa euroa olemassa olevan laivastomme uudistamiseen.

Huhtikuussa 2025 Finnlines ilmoitti uudesta investointiohjelmasta, joka koostuu kolmesta uudesta metanolikäyttöisestä ropax-aluksesta. Alukset tulevat aloittamaan liikennöinnin Suomen ja Saksan välisellä reitillä vuosina 2028–2029. Näillä investoinneilla on keskeinen merkitys tavoitteessa pienentää huomattavasti ympäristöjalanjälkeä.

– Samalla kehitetään jatkuvasti muita keinoja asiakkaidemme hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Näitä ovat vähähiiliset kuljetusratkaisut, alustoimintojen sähköistäminen, biopolttoaineiden käyttö, laivaston täyttöasteen parantaminen ja reittiverkostomme kehittäminen. Tarjoamalla asiakkaillemme kustannustehokkaan ja käytännöllisen intermodaalisen vaihtoehdon maantiekuljetuksille voimme olla keskeisessä roolissa vihreässä siirtymässä.

Finnlines jatkaa edelleen reittiverkostonsa kehittämistä Ruotsin ja Puolan sekä Suomen ja Puolan välillä, viimeisimpänä lisäyksenä hiljattain avattu Puolan ja Belgian, Ranskan, Ison-Britannian ja Espanjan välinen yhteys. Uusi yhteys Puolasta tarjoaa suorat yhteydet Grimaldi-konsernin maailmanlaajuiseen verkostoon, joka yhdistää Euroopan markkinat Kaukoitään, Lähi-itään, Välimerelle, Länsi-Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja Yhdysvaltojen itärannikolle.”

Jaa artikkeli