Suomen satamat jäätyvät joka talvi ja jään laajuudesta sekä jäätalven aiheuttamista haasteista riippuen jäissä liikkuvia aluksia avustetaan n. 300-3000 kertaa talvessa. Tyypillisesti jäänmurtokausi alkaa ennen vuoden vaihdetta ja huippukausi ajoittuu helmikuulle.
– Sopimusten mukaisesti meillä on käytössä Arctian kahdeksan jäänmurtajaa ja ne on mahdollista ottaa käyttöön tarpeen mukaan talven edetessä ja jääpeitteen kasvaessa, kertoo yksikönpäällikkö Helena Orädd.
– Palvelulupauksemme mukaan 90 % aluksista pääsee satamaan ilman odotusta ja odottavat saavat jäänmurtajien apua alle 4 tunnissa. Satamiin johtavien väylien lisäksi avustamme myös avomerellä. Ruotsin kanssa tehdyn valtiosopimuksen mukaisesti avustamme myös Ruotsin satamiin kulkevia aluksia.
Uusi sopimus tuo Arctian mukaan lisää tehokkuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
– Asiakkaat ovat olleet jäänmurron palveluihin tyytyväisiä, mutta kehitettävääkin löytyy. Yhteistyön ja tiedon jakamisen merkitys korostuu, kun toimijoita ja asiakkaita on useita. Uusi sopimus mahdollistaa joustavamman lähtöjärjestyksen jäänmurtajille, ja tästä syntyy myös tehokkuutta koko palvelukokonaisuuteen, Orädd sanoo.
Talvimerenkulun avustus on maksutonta kauppa-aluksille ja sitä annetaan ennalta määriteltyihin talvisatamiin suuntaaville aluksille. Avustettavien alusten tulee täyttää Väyläviraston määrittelemät avustusrajoitukset esimerkiksi jääluokan ja kantavuuden osalta. Arctian lisäksi Väylävirastolla on sopimus Alfons Håkansin kanssa sekä rannikolla toimivien hinaajayhtiöiden kanssa. Jäänmurron sopimuskokonaisuus kolmelle vuodelle on arvoltaan 300 miljoonaa euroa.