Uuden lautan energialähteinä toimivat ensisijaisesti maasähköllä ladattavat akkupaketit ja niiden varmistuksena dieselgeneraattorit. Suunnittelun vaatimuksissa on korostettu muun muassa matkustusmukavuutta ja toimintavarmuutta. Lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä vähäpäästöinen alus.
Sähkökäyttöisestä hybridilautasta tulee 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus. Liikennöinti Ahvenanmaan Föglön reitillä alkaa aprillipäivänä 2022.
Finferriesin aiempi uudislautta, vuonna 2017 käyttöön otettu Suomen ensimmäinen hybridilautta Elektra, on toiminut vertailukohtana uuden lautan suunnittelulle.
– Ympäristöystävällinen Elektra on ollut menestys. Sen innovatiivinen hybridijärjestelmä on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Aiempia maantielauttoja isompi Elektra on muuttanut täysin liikenteen sujuvuuden Suomen vilkkaimmalla lauttareitillä Paraisista Nauvoon, Suomen Lauttaliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mats Rosin sanoo yhtiön tiedotteessa.
Uudisrakennus valmistuu Puolassa
Uuden hybridilautan toimittajaksi valikoitui huolellisen valinnan jälkeen Elektrankin rakentanut puolalainen Crist -telakka. Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta. Finferries lähetti kilpailutusta varten tarjouspyyntöjä 23 telakalle, joista kuusi oli kotimaisia. Suomalaisista telakoista ainoastaan yksi antoi tarjouksen.
– On hienoa, että tiedämme aluksen valmistuvan kokeneissa käsissä ja odotamme vähintään yhtä luotettavaa ja laadukasta lopputulosta kuin Elektra. Toki oli pettymys huomata, että ainoan suomalaisen telakan tarjous oli merkittävästi kalliimpi kuin tarjouskilpailun voittajan, toteaa Rosin.
Aluksella käytettävän uuden tekniikan toimittaa Siemens, joka toimitti innovatiivisen hybridijärjestelmän myös Elektralle.
– Voisi sanoa, että uusi alus on Elektra 2.0. Tekniikka on tällä saralla kehittynyt huikeasti viime vuosina. Tarjoamme matkustajille ympäristöystävällisen ja toimintavarman lautan, Rosin kiteyttää.
Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries on Suomen valtion kokonaan omistama lautta- ja yhteysalusliikennettä hoitava osakeyhtiö. Yhtiö aloitti toimintansa tammikuussa 2010, kun se eriytettiin Destiasta eli entisestä Tieliikelaitoksesta. Suomen Lauttaliikenne operoi hieman yli 40 reitillä.