– Tavoitteemme on jo vuonna 2024 tuoda markkinoille ensimmäinen uusiutuvaan energiaan perustuva kuljetuskonsepti sitten suurten purjelaivojen aikakauden, kertoo Meriaura Groupin konserninjohtaja Jussi Mälkiä.
Innovatiivisten energiaratkaisujen lisäksi tarkoitus on automatisoida lastinkäsittelyprosessi sekä muita toimintoja. Konseptia suunnitellaan erityisesti järvi-, kanava- ja merifeeder-liikenteeseen, ja sitä on tarkoitus pilotoida Saimaalla. Saimaan kanavan sulkuja pidennetään ja aluksen koko vastaakin uusia Saimax-mittoja. Kaupallista toimintamallia työstetään parhaillaan ja asiakkaita kartoitetaan.
Uudisrakennushankkeessa yhdistellään opittuja asioita yhtiön aikaisemmista projekteista. Meriaura on säännöllisellä käytöllä ja pitkäaikaistesteillä todentanut kierrätysraaka-aineesta valmistetun 100% biopolttoaineen käytettävyyden laivaliikenteessä. Yhtiön edelliset alukset olivat jo v. 2016 ympäristöominaisuuksiltaan paljon lainsäädännön vaatimuksia edellä.
– Hienoja hiilineutraaleita teknologioita valmistellaan, mutta tämä on ainoa, joka on tällä hetkellä kaupallisesti hyödynnettävissä. Lisäksi vastuullisuus ja eettisyys ovat meille erittäin tärkeitä motiiveja, Mälkiä summaa.