Kujala pitää palkintoa tunnustuksena elämäntyöstä, onhan hän hoitanut muun muassa lukuisia EU:n ja Suomen valtion rahoittamia tutkimushankkeita sekä viimeiset 15 vuotta vastannut merenkulun koulutuksesta Aalto-yliopistossa.
– Olemme Aalto-yliopistossa kouluttaneet nuoria merenkulun tutkijoita Suomen lisäksi muun muassa Saksaan, Norjaan ja Kanadaan. Väitöskirjoja tiedekunnasta on valmistunut keskimäärin yksi per vuosi -tahtia. Arktinen merenkulku kiinnostaa nykyisin yhä useampia maita, Kujala kertoo.
Hänen mielestään tämä nähdään selvästi Venäjän arktikalla, jossa pohjoiset kaasuvarannot kiinnostavat poliittisia johtajia yhä enemmän.
– Koillisväylän kenttien kehitys on ollut hidasta, mutta nyt siellä availlaan jo toista kaasuterminaalia. Suomelle tämä poikii hyviä bisnesmahdollisuuksia esimerkiksi jäänmurtoon ja laivanrakennukseen liittyvien teknologioiden toimituksissa, Kujala pohtii.
EU-komission liikennejaoston Travisions -palkinnot myönnetään joka toinen vuosi ja koronatilanteen takia tällä kertaa etänä. Liikennetutkimuksen johtoryhmä palkitsee kilpailijoita kahdessa luokassa: nuorten ja vanhempien tutkijoiden sarjoissa. Palkinnot myönnetään eri liikennemuodoissa, kuten maantieliikenteessä, rautateillä, ilmailussa ja merellä. Jokainen kilpailija lähettää oman kilpailutyönsä, josta palkintona ei ole rahaa vaan mainetta ja kunniaa.
– Komissio haluaa tällä tavalla tukea eurooppalaista liikenteen tutkimustyötä. Rahan sijasta saamme kunniakirjat, mutta hyvä niinkin, Pentti Kujala sanoo.
Alun perin Travisions 2020 -palkinnot piti jakaa Finlandia-talolla viime huhtikuussa, mutta koronapandemia pakotti järjestäjät turvautumaan Brysselissä 29. syyskuuta järjestettyyn virtuaalitapahtumaan.
Teksti Markku Pervilä