Lauttoihin tulee hybridisähköiset ratkaisut 8,8 MWh:n akkuineen ja dieselgeneraattoreineen. Voimanlähteet vähentävät Doverin ja Calais´n liikenteessä kulkevien alusten polttoainekulutusta 40 prosenttia. Käytännössä polttoainetta kuluu noin tonnin vähemmän jokaisella kanaalin kapeimman kohdan ylittävällä edestakaisella reissulla.
Alukset liikkuvat satamissa pelkkien akkujen voimalla, mikä asiantuntijoiden mielestä on ensimmäinen ja tärkeä askel tiellä kohti tehokkaampia akkuja ja latauslaitteita sekä nollapäästöjä.
Nyt tilatut kaksi matkustaja-autolauttaa aloittavat liikenteen 2023. Alukset ovat 230 metrin pituisia, joten niistä tulee suurimmat Doverin ja Calais´n välillä matkustajia ja rahtia kuljettavat laivat. Kaksitoimisissa lautoissa on komentosillat molempiin suuntiin ja kummassakin neljä ABB Azipod -ruoripotkurilaitetta.
Nykyään DP Worldin omistama P&O Ferries sanoo, että ABB:n tehokas komentosiltojen ja potkurilaitteiden integraatiojärjestelmä ratkaisi toimittajan valinnan. ABB:n PEMS (Power and Energy Management System) -järjestelmä optimoi alusten voimanlähteiden käytön tehokkaimmalla tavalla ja aina tarpeiden mukaisesti.
Kiinalaiset tähtäävät maailman lauttamarkkinoille
Guangzhoun telakan johto pitää yhteistyötä ABB:n kanssa tärkeänä väylänä kiinalaisten aikeissa vallata uusia osuuksia maailman matkustaja-autolauttojen markkinoilla.
– Nyt rakennettavista P&O:n lautoista tulee merkittäviä uusia alustyyppejä, suorastaan ikonisia laivoja. Olemme innostuneita saadessamme toimia voimalaitejärjestelmien markkinajohtajan ABB:n kanssa, Guangzhou Shipyard Internationalin hallituksen puheenjohtaja Zhongqian Chen sanoo ABB:n tiedotteessa.
Myös ABB Marine & Portsin toimitusjohtaja Juha Koskela korostaa lauttatilauksen yhteydessä tulevaisuuden energiaratkaisuja ja merenkulun kestävää kehitystä, jonka olennaisia osia P&O Ferriesin uudet lautat ovat.
Kuten sanottu, alukset ovat kaksitoimisia niin, että niiden ei tarvitse kääntyä satamissa kulkusuunnan vaihtuessa, vaan päällikkö ja vahtivuorossa olevat kävelevät vain lautan toiseen päähän. Näin lauttayhtiön aikatauluissa säästyy seitsemän minuuttia aikaa reilun 30 kilometrin mittaisen reitin molemmissa satamissa.
Lisäksi alusten koneet varustetaan kaksivaiheisella ABB Power 2 -turbojärjestelmällä, joka parantaa energiatehokkuutta ja vähentää typpioksidipäästöjä jopa 60 prosenttia.
P&O Ferries lukeutuu Euroopan johtaviin lauttayhtiöihin, sillä varustamo kuljettaa yli 20 lautallaan vuosittain noin 8,4 miljoonaa matkustajaa, 1,6 miljoonaa ja 2,2 miljoonaa rahtiyksikköä Ison-Britannian, Irlannin ja Manner-Euroopan satamien välillä.
Uudet lautat rakentava Guangzhou Shipyard International on yksi Kiinan suurimmista ja moderneimmista laivanrakennusyhtiöistä. ABB taasen on Azipodien ja muiden voimalaiteratkaisujensa takia erittäin kiinnostunut maailman lauttamarkkinoista, joissa arvioidaan vuosittain kulkevan 2,1 miljardia matkustajaa, 250 miljoonaa ajoneuvoa ja 32 miljoonaa perävaunua joka vuosi.