Venäjä avaa jälleen koillisväylää energiakuljetuksille Aasiaan
Venäjän Pohjoisella Meritiellä kuljetettiin viime vuonna Center for High North Logisticsin (CHNL) keräämien tietojen mukaan yhteensä 34,1 miljoonaa tonnia rahtia, yhteensä tehtiin 2994 matkaa 314 aluksella. Määrä oli hieman alempi kuin edellisenä vuonna 2021. Näistä aluksista 195 oli yli 20 vuotta vanhoja. Transit-liikenne romahti edellisen vuoden 2,0 miljoonasta tonnista vain 41 000 tonniin ja sekin oli käytännössä Venäjän omia lasteja. Putinin haave Suezin kilpailijasta on jäämässä vain haaveeksi.
Tilanne on tänä vuonna käytännössä sama. Hongkongin lipulle rekisteröity konttilaiva NewNew Polar Bear (ex Baltic Fulmar) on kuitenkin parhaillaan matkalla Pietarista pohjoista kautta kohti Kiinaa. Myös venäläisomisteiset Aframax-tankkerit Primorsky Prospect ja NS Arctic ovat öljylastissa matkalla Ust-Lugasta kohti kaukoitää mukana Pevekiä kohti etenevässä saattueessa Itä-Siperian merellä. Vastaavasti Aframax SCF Baltika saapui juuri painolastissa Aasiasta pohjoista tietä Murmanskin vesille lastaamaan ja lähti välittömästi Murmanskista otetun raakaöljylastin kanssa takaisin kohti Aasiaa. Sen seuraksi itään on suunnannut myös pienempi 40 000 tdw tankkeri Shturman Koshelev, joka on lastannut Novy Portin Mys Kammennyi-terminaalista eteläiseltä Obin lahdelta raakaöljylastin ensimmäistä kertaa suoraan Aasiaan. Atomijäänmurtajat Taymyr ja Sibir ovat avustamassa näitä saattueita itäisellä koillisväylällä.
Oma lukunsa ovat Novatekin Yamal LNG:n rahtaamat ympärivuotisesti operoivat 15 arktista LNG-tankkeria, jotka viime vuonna tekivät yhteensä 260 matkaa Sabetasta – suurimmaksi osaksi Ranskaan ja Espanjaan. Eli EU-maat tuovat vielä jatkuvasti huomattavia määriä nesteytettyä maakaasua Venäjältä Euroopan terminaaleihin. Vain 31 matkaa suuntautui Aasian markkinoille. Tänä vuonna kaasuvirran kasvu tulee jatkumaan, kun Japanin MOL saa välilastausvarastot toimintaan Murmanskin ja Kamtshatkan lähistöillä. LNG-tankkeri Fedor Litke avasi kesäkuun puolivälissä tämän vuoden itäsuuntaisen LNG-liikenteen Sabetasta suoraan Aasiaan.

Novatekin Arctic LNG 2 etenee sanktioista huolimatta
Yamal LNG-projektin menestyksen innoittamana Novatek ryhtyi toteuttamaan Obin vastarannalla Utrennyj-kaasukentällä seuraavaa nesteytetyn maakaasun hanketta. Tähän se sai alkuun muun muassa Ranskan Totalin investorina mukaan, mutta Ukrainan sodan myötä eurooppalaiset yhtiöt ovat vetäytyneet kumppanuudesta. Yhdysvaltain ja EU:n sanktioiden yhtenä tavoitteena on ollut pysäyttää myös tämän Arctic LNG 2-hankkeen eteneminen.
Hanketta on toteutettu jo useamman vuoden ajan Murmanskin Belokamenkaan investoidulla uudella Kolayards-suurtelakalla. Kukin nesteytysmoduuli sijoitetaan suureen betoniproomuun, joka rakennetaan valmiiksi Murmanskissa ja uitetaan sitten asennuspaikalleen Obin lahdelle. Arctic LNG 2 hanke käsittää tässä vaiheessa kolme tällaista tehdasmoduulia, joiden yhteistuotannon on määrä nousta 19 miljoonaan tonniin. Betoniproomut toimivat myös nesteytetyn kaasun välivarastona. Tuotannon vientiä varten on tilattu yhteensä 16 arktista LNG-alusta, joista kymmenen oli tarkoitus toteuttaa Vladivostokin naapurissa Zvezda-telakalla yhteistyössä Samsung Heavy Industriesin kanssa ja kuusi rakentaa Hanhwa Oceanin (entinen DSME) telakalla Etelä-Koreassa. Jälkimmäisiä laivoja rakennetaan edelleen Koreassa ja Zvezdalta tilattujen alusten varusteltuja runkoja Samsung ehti ennen sanktioita toimittaa Zvezdalle kolme yksikköä.

Heinäkuussa vesille laskettu Sergey Vitte on kolmas Zvezdan telakalla Boslhoj Kamenissa rakenteilla olevista Smart LNG:n tilaamasta kymmenestä arktisesta tankkerista. Korealainen Samsungin telakka ehti ennen sanktioiden vaikutusta toimittaa jo kaksi alusrunkoa. Niiden valmistumisesta sanktioiden vallitessa ei ole mitään tietoa.

Sanktioista ja länsimaisten kumppanien vetäytymisestä huolimatta Novatek on onnistunut saamaan Arctic LNG 2:n ensimmäisen nesteytyslaitoksen tehdasyksikön siirtovalmiiksi Obinlahdelle. Tarkoituksena on ensimmäisessä vaiheessa sijoittaa Utrennyj-kaasukentän viereen valmisteltuihin laitureihin kolme maakaasun nesteytyslaitosta. Investoinnin suuruudeksi on arvioitu noin 25 miljardia US dollaria.

Novatekin Belokamenkan telakalla rakennettu ensimmäinen Arctic LNG 2:n tuotantoyksikkö laskettiin heinäkuussa vesille ja viime viikolla sen siirtohinaus aloitettiin kohti lopullista asennuspaikkaa Obin lahdella, jonne sen odotetaan saapuvan elokuun lopulla. Novatek on ilmoittanut, että ensimmäinen linja saataisiin käyntiin vuoden 2024 alkupuolella, toinen ensi vuoden lopulla ja kolmas vuonna 2026. Seuraava yksikkö on jo hyvän matkaa työn alla, kuten tässä alla olevassa kahden vuoden takaisessa kuvassa suurten hallien edessä toisessa kuivatelakassa erottuu. Yhden 400 metrin pituisen laitoksen uppouma on 640 000 tonnia.

Kanadan Baffinlandilla laivoille uudet ympäristövaatimukset

Baffinland Iron Mines Corporation on kanadalainen kaivosyhtiö, joka omistaa maailman rikkaimman suoraan vietävissä olevan rautamalmilöydöksen Nunavutissa arktisella Baffinin saarella. Yhtiön omistavat houstonilainen sijoitusyhtiö The Energy and Minerals Group yhdessä teräsvalmistaja ArcelorMittalin kanssa. Yhtiön pääkonttori on Oakvillessa Ontariossa ja sen pohjoinen sivukonttori Iqaluitissa Nunavutissa. Yhtiö on vienyt jo kymmenen vuoden ajan malmia väliaikaisesta satamasta Milnen vuonossa. Viime vuosien tuotanto on noussut jo noin 6 miljoonaan tonniin vuodessa. Alkuvuodesta Baffinland solmi rikkaan malmin pohjalta yhteistyösopimukset vetyyn perustuvaan päästöttömään teräsvalmistukseen siirtyvien ThyssenKruppin ja Salzgitterin kanssa.
Viime vuonna Baffinland-yhtiö jätti viranomaisille hakemuksen tuotannon kaksinkertaistamisesta 12 miljoonaan tonniin, mutta sitä ei paikallisten inuiittien vastustuksesta johtuen hallitus hyväksynyt. Inuiitit katsovat, että jäänmurto laivoille häiritsee heidän perinteisiä kevätpyyntejä, laivat aiheuttavat haitallista vedenalaista melua ja muutenkin häiritsevät valaiden elintilaa. Tuotannon tuplaaminen kuitenkin mahdollistaisi investoinnit vientilastauksen siirtämiseen rakennettavaan uuteen lopulliseen Steensbyn terminaaliin, joka rakennettaisiin Baffinin saaren etelärannalle Hudsonin lahden puolelle, jossa yhtiöllä on ympäristöluvat jo olemassa.
Kärjistyneen tilanteen johdosta Baffinland-yhtiö toimitti viime joulukuussa Qikiqtani Inuit Associationille (QIA) luonnoksen toimintasuunnitelmistaan vuodelle 2023 ja sen jälkeen. QIA:lta ja muilta osapuolilta saadun palautteen tarkastelun ja sisällyttämisen jälkeen Baffinland toimittaa lopullisen ilmoituksen asianmukaisille sääntelyviranomaisille. Baffinlandin Sustaining Operations Proposal (SOP) varmistaisi keskeytymättömän työn Mary River kaivoksessa lähivuosiksi. Uudet ohjeet eivät sisällä muutoksia nykyiseen malmin louhintaan ja käsittelyyn liittyviin toimintoihin siihen verrattuna, mikä vuodesta 2018 lähtien on luvitettuna. Vuosille 2018-22 hyväksyttyjen tuotantotasojen ehdotettu jatkaminen antaa yhtiölle mahdollisuuden ylläpitää toimintaa, ylläpitää tärkeitä kaupallisia suhteita ja jatkaa työllisyyden ja muiden etujen tarjoamista alkuperäiskansan yhteisöille samalla kun yhtiö arvioisi edelleen aiemmin hyväksytyn eteläisen rautatievaihtoehdon ja/tai muiden vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuutta.
Baffinlandin hakemus ei toisi muutoksia ole muutos koskien itse malmin louhintaa ja käsittelyä kaivosalueella. Se on pyyntö jatkaa vuodesta 2018 lähtien voimassa olleita tuotanto- ja kuljetustasoja. Se kuitenkin sisältää lukuisia projektin kuljetuksiin liittyviä muutoksia, jotka on valmisteltu suoraan inuiittien kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena.

Baffinland on nyt sitoutunut seuraamaan merenkulun kaikkia mahdollisia vaikutuksia. Lisäksi tästä kesästä lähtien yhtiö toteuttaa monia toimenpiteitä paikallisyhteisöjen tarpeiden täyttämiseksi. Nämä ovat mielenkiintoisia yleisesti ottaen arktisen liikenteen kehityksessä:
- Baffinlandin rahtaamat alukset eivät turvaudu jäänmurtaja-apuun päästäkseen kiintojään läpi ja odottavat vahvistusta sopivasta jäätilanteesta ennen kuin ne saapuvat Eclipse Soundiin. Laivauskausi aloitetaan vasta, kun Eclipse Soundin sisäänkäynnin ja Milnen sataman välillä on jatkuva 3/10 tai pienempi jääkonsentraatio. IMO:n Polaarikoodin mukaisesti jokainen saapuva alus on asianmukaisesti sertifioitu.
- Enintään 80 malminkuljetusalusta rahdataan, jos Baffinland-yhtiön sallitaan kuljettaa aikaisemmin luvitettu 6 miljoonaa tonnia vuodessa. Lisäksi toimitaan saattueissa vähentämään vedenalaisen melun altistusta. Ympäristölupa edellyttää, että Eclipse Soundin väylältä kaikki alukset saatettu ulos 30.10. mennessä.
- Alukset kulkevat mahdollisimman lähellä (+/- 1 mpk) hyväksyttyä pohjoista reittiä, mutta voivat ajoittain poiketa turvallisten purjehdusolosuhteiden takaamiseksi. Yhtiö on sitoutunut ilmoittamaan, jos jokin Baffinlandin alus ylittää enintään 9 solmun nopeusrajoituksen tai poikkeaa liikaa hyväksytyltä väylältä.
- Enintään kolme alusta saa ankkuroitua Ragged Islandin edustan odotuspaikalle tai ylipäätänsä ajelehtia Eclipse Soundissa kerrallaan. Ajelehtimista vältetään, jos mahdollista, ellei se ole turvallisuuden vuoksi perusteltua.
- Baffinland-yhtiö huolehtii, että kaikkien alusten päälliköt ovat tietoisia ja noudattavat näitä annettuja ohjeita.
- Malmilaivat eivät saa tyhjentää harmaata vettä, jätevettä tai painolastivettä Eclipse Soundissa. Painolastivesi tulee vaihtaa jo ennen salmiin tuloa ja sitä saa poistaa Milnen satamassa ainoastaan vaatimustenmukaisuustestauksen jälkeen.
- Päätoimiset liikenteen tarkkailijat ovat saatavilla Baffinland Pond Inlet -toimistossa, joka tukee Eclipse Soundin kautta kulkevien alusten päivittäistä seurantaa ja tarkastelua aina Milnen satamaan saakka.
- Baffinland jatkaa mutenkin työskentelyä yhteisön jäsenten, Hunters and Trappers -järjestöjen ja kylien kanssa varmistaakseen, että kaikki merenkulkuun liittyvät huolenaiheet otetaan huomioon.
Koska laivauskautta ei vielä ole (31.7.) voitu avata, Grönlannin edustalle Ilulissatin lounaispuolelle on kertynyt odotukseen jo tusinan verran suuria panamax-laivoja ja yksi öljytankkeri odottamaan väylän ja tämän kesän liikennekauden avautumista.

Teksti: Mikko Niini