13.09.2020

Aurora Botnia laskettiin vesille: ”Matkustajalaivaliikenne normalisoituu vasta ensi kesänä”



Wasalinen uusi matkustaja-autolautta Aurora Botnia laskettiin vesille Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla perjantaina. Alus tulee liikennöimään ensi keväästä alkaen Vaasan ja Uumajan välillä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koronavirus on kevään ja kesän aikana keskeyttänyt työt monilla telakoilla ympäri maailmaa. Raumalla toiminta on kuitenkin pyörinyt keskeytyksettä.

– Voimme olla ylpeitä siitä, että vallitsevista olosuhteista huolimatta juhlistamme Aurora Botnian vesillelaskua. Olemme noudattaneet huolellisesti kaikkia varotoimenpiteitä, ja koska meillä ei ole ollut laite- tai komponenttipulaa, olemme voineet jatkaa tuotantoa, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo.


Vesillelaskupäivä on Aurora Botnian historiassa merkityksellinen. Jo kahdeksan vuotta sitten Vaasan ja Uumajan kaupunkien perustama Kvarken -työryhmä toimitti liikenne- ja viestintäministeriölle raportin, jossa ehdotettiin toimenpiteitä matkustaja- ja tavaraliikenteen turvaamiseksi Kvarkenissa ympäri vuoden.

– Vaasan ja Uumajan etäisyys on 70 kilometriä. Olemme erittäin lähellä toisiamme, ja tämä laiva vahvistaa yhteistyötä entisestää”, Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Joakim Strand tiivistää.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pienemmät päästöt



Aurora Botnia on maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka tulee täyttämään Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Sen pääkoneet toimivat sekä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) että biokaasulla (LBG), ja aluksen hiilidioksidipäästöt laskevat huomattavasti Merenkurkussa nyt liikennöivään alukseen verrattuna.
– Uusi laiva on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta, ja siinä on paljon uusia ominaisuuksia”, kehuu Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.
Vesillelaskun jälkeen alus siirtyy runkotyövaiheesta varusteluvaiheeseen. Varusteluvaiheessa rakentamisen painopiste vaihtuu terästyöstä putkitöihin, eristykseen, ilmastointiin ja sähkötöihin. Aluksen sisustustyöt tehdään ensi talven aikana. Varusteluvaihe huipentuu ennen laivan luovutusta tehtäviin käyttöönotto- ja merikokeisiin keväällä 2021.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Valoisa tulevaisuus

Matkailurajoitukset ovat iskeneet kovaa matkustajalaivaliikenteeseen. Ståhlbergin mukaan Wasaline menetti keväällä 72 prosenttia matkustajistaan. Hän ei lähde kritisoimaan rajoituksia mutta toteaa toipumisen vievän aikaa.

– Matkustajaliikenne normalisoituu vasta ensi kesänä. Varovaisuus on hyväksi, ettei tule takapakkia.
Suomen hallitus päätti torstaina matkustusrajoitusten lieventämisestä, ja esimerkiksi Ruotsista Suomeen matkustavilta ei enää edellytetä kahden viikon karanteenia.

– Tämä on äärimmäisen tärkeää bisneksen kannalta. Eurooppalainen laivanrakentaminen on risteilijäalusten varassa, kiittelee Jyrki Heinimaa päätöstä.

Koronaviruksen vaikutuksista huolimatta Heinimaa toteaa, että tulevaisuus Rauman telakalla näyttää valoisalta. RMC:n tilauskirjan arvo on yli miljardi euroa, ja telakan kapasiteetti pysyy korkeana ainakin vuoteen 2026 saakka.



Teksti: Tomi Kangasniemi



Jaa artikkeli
Freja