09.06.2021

Aurora Botnia pääsi ensikerran merelle

Rauma Marine Constructionsin telakalla rakennusvaiheen loppusuoralla olevamatkustaja-autolautta Aurora Botniaon käynyt ensimmäisellä merikoeajollaan. Hyvin onnistuneessa koeajossa testattiin yhteistyössä RMC:n, laivan tilanneen Wasalinen edustajien ja laitevalmistajien kesken laivan suorituskykyä kolmen päivän ajan.

Vaasan ja Uumajan väliä tulevaisuudessa liikennöivä matkustaja-autolautta Aurora Botnia pääsi viime viikonloppuna ensimmäisen kerran merelle. Tiukoin koronaturvatoimin järjestetyssä koeajossa olivat mukana vain välttämättömät asiantuntijat RMC:ltä, Wasalinelta ja laitevalmistajilta.
Merellä tehtävän koeajon merkitys on sekä RMC:lle että Wasalinelle suuri, sillä kyseessä on laivanrakennusprosessin merkittävä virstanpylväs.

– Tämä oli meille kohokohta, johon huipentui usean vuoden työ. Pääsimme ottamaan vastuun siitä, että rakentamamme laiva toimii kuten sen ontarkoitus, kertoo Aurora Botnian projektipäällikkö Johanna Kaijo RMC:ltä.

– Tapahtuma oli myös meille erityinen, sillä pääsimme projektin avainhenkilöiden kanssa ensi kertaa tutustumaan uuteen alukseemme ja sen toimintaan meriolosuhteissa”, sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Suorituskyky ja ympäristöystävällisyys syynissä

Koeajolla testattiin maailman ympäristöystävällisimmän matkustaja-autolautan suorituskykyä. Samalla säädettiin erilaiset laitteet toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti osana laivan lukuisia järjestelmiä.

– Merellä testasimme esimerkiksi laivan nopeutta, propulsiota ja ohjailua sekä säädimme voimalaitosta. Ajoimme laivan polttoainetaloudellisia pääkoneita erilaisilla asetuksilla ja hienosäädimme automatiikkaa parantaaksemme ympäristöystävällisyyttä entisestään. Pääsimme myös varmistamaan käytännössä, että laivan suunnittelutäyttää Clean Design -luokkamerkin tiukat kriteerit, Kaijo summaa.

Sekä RMC ettäWasaline pitävät ensimmäistä koeajoa onnistuneena.

– Laiva toimi hienosti täyttäen sille asetetut vaatimukset. Oli ilo päästä todistamaan vuosien työn onnistunutta lopputulosta, kiittelevät Kaijo ja Ståhlberg. Luvassa malliesimerkki uuden sukupolven matkustaja-autolautasta Aurora Botnia tulee ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa täyttämään Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Käytännössä tämä tarkoittaa, että laiva on suunniteltu ja rakennettu ylittämään merkittävästi MARPOL-yleissopimuksen vaatimukset laivojen päästöjen vähentämiseksi.

Laivan pääkoneet toimivat ensisijaisesti vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla, mikä vähentää rikki-, typpi-ja hiilidioksidipäästöjä. Tulevaisuudessa laiva pystyy hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua. Polttoaineratkaisun lisäksi Aurora Botnian liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.

– Tavoitteemme on olla ympäristöystävällisen teknologian edelläkävijä laivanrakennuksessa. Wasalinen alus on malliesimerkki siitä, mitä kymmenien aiempien alusten rakentamisesta kerrytetyn kokemuksenja uusimpien innovaatioidenyhdistämisellä on mahdollista saada aikaan. Olemme hyvin kiitollisia tilaajalle siitä, että olemme päässeet rakentamaan näin hienoa alusta, kertoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että olemme päässeet hyödyntämään RMC:n laivanrakennusosaamista. Haluamme olla yksi ympäristöystävällisimmistä varustamoista, ja Aurora Botnia on merkittävin konkreettinen askel kohti tavoitettamme, sanoo Wasalinen Ståhlberg.

Parhaillaan käynnissä ovat valmistelut Aurora BotnianVaasassa tapahtuvaa luovutusta varten. Luovutuksen päivämäärästä, neitsytmatkasta ja lipunmyynnin alkamisesta kerrotaan lisää ensi viikolla.

Jaa artikkeli
Freja