Viime kesä oli koko Itämeren liikenteessä edellisvuosia heikompi, mutta siitä huolimatta Wasalinen markkinaosuus Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä kasvoi, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo.
– Se on tärkein mittari, kun katsotaan, miten olemme menestyneet kilpailussa. Meille on hyvin tärkeää, että erotumme muista varustamoista, meillä kun ei ole tax-freeta tai yökerhoa, emmekä edes aja yöaikaan.
Kesän varaustilanne näyttää Ståhlbergin mukaan paremmalta kuin viime kesänä, vaikka toki varauksia tehdään edelleen melko myöhään.
– Sateiset ja viileät ilmat ovat jarruttaneet matkustamista ja toukokuu oli erityisen kylmä.
Jos mennään päiväksi Uumajaan, toivotaan toki, että ilma olisi aurinkoinen.
Laivamatkat sukuloimaan ovat edelleen suosittuja
Vaasa-Uumaja-linjan matkustajista on ollut perinteisesti 60 prosenttia suomalaisia ja 40 prosenttia ruotsalaisia.
– Se saattaa heittää viiden prosentin verran vuosittain ja voi kesällä kääntyä joksikin aikaa jopa päinvastaiseksi, Ståhlberg kuvailee.
– Ruotsissa asuu paljon Suomesta muuttaneita, joten monet matkustavat edelleen tapaamaan sukulaisiaan. Sen näkee siitäkin, että hotelliyöpymisten määrä ei kasva samassa suhteessa kuin laivamatkustajien määrä.
Työmatkaliikenne on myös voimakasta ja monet käyvät töissä Pohjanlahden toisella puolella.
– Vaasassa on vahva energiaklusteri, täällä toimivat muun muassa Wärtsilä, Danfoss ja ABB. Ulkomainen kiinnostus onkin kovaa ja meillä on täällä paljon sellaista tekniikkaa, jota ei ole muualla.
Ståhlbergin mukaan moni matkustaa myös matkailun merkeissä, esimerkiksi Powerparkin suurin ulkomaalaisryhmä ovat ruotsalaiset. Ruotsalaiset käyvät mielellään myös Vaasan Tropiclandiassa.

Ostosmatkailu Ruotsiin on perinteisesti suosittua
Suomalaisille on hyvin vahva ja pitkä perinne matkustaa Ruotsiin. Jotkut tuotteet, kuten alkoholi, ovat halvempia Ruotsissa kuin tax-freelaivoilla.
– Ruotsin kruunu on nyt vähän korkeammalla, mutta monet tuotteet ovat siitä huolimatta edullisempia kuin Suomessa. Uumajassa on myös hyvin suosittuja erikoiskauppoja. Moni viettääkin koko päivän Ruotsissa shoppailemassa, sillä Uumajassa on esimerkiksi meille lähin IKEA, joka on monelle tärkeä matkakohde.
Ståhlbergin mukaan myös päiväristeilyt ovat hyvin suosittuja.
– Laivallamme hyvä ruokatarjonta onkin tärkeää ja meidät tunnetaan juuri korkealuokkaisesta ruoasta. Henkilökuntamme on myös hyvin sitoutunutta ja työssä viihtyvää, joka näkyy palvelun laadussa.
”Jääturismi” on uusi matkailuhoukutus
Talviaikaan Aurora Botnialle tulee matkailijoita ”jääturismin” houkuttelemana.
– Meille tuli viime talvellakin 40 matkailijaryhmää tammi-maaliskuussa katsomaan, kun ajamme jäissä. Se on tavallaan luontoturismia ja on kasvanut hurjasti parin viime vuoden aikana. Tämä talvi oli leuto, mikä on hyvä energiankulutuksen takia, mutta onneksi saaristo on aina jäässä. Olipa talvi minkälainen tahansa, merellä on nähtävää ulkomaisille matkailijoille.
Aurora Botnialla maailman suurin matkustajalaivan akkukapasiteetti
Ympäristöstä huolehtiminen, vastuullisuuskysymykset ovat erityisen tärkeitä Wasalinen rahtiasiakkaille.
– Meillä CO2-päästöt ovat vähentyneet vähintään 10 prosenttia joka vuosi. Alussa päästöt vähenivät jopa 20 prosenttia vuodessa, Ståhlberg kertoo.
– Ensi vuodenvaihteessa lisäämme akustojamme ja sen jälkeen meillä on suurin akkukapasiteetti, mitä missään matkustajalaivassa on koko maailmassa. Meillä on sen jälkeen 12,6 MWh, kun seuraavaksi suurimmat akut, 12 MWh, ovat ranskalaisessa aluksessa.
Vastuullisuus on Ståhlbergin mukaan hyvin tärkeä kilpailuvaltti, joka tuo varustamolle uutta kasvua rahtiliikenteeseen.
– Rahti kulkee sitten Ruotsin kautta päästöttömästi junalla eri puolille Eurooppaa.
Teksti Kari Martiala