08.11.2018

Baleàrian uusi jättikatamaraani kulkee Wärtsilän voimin

Maailman suurin LNG-käyttöinen katamaraani kulkee Wärtsilän toimittaman täydellisen voimansiirtoratkaisun vauhdittamana. Armon Gijónin telakan rakentama 125 metriä pitkä kaksirunkoinen matkustaja-autolautta valmistuu espanjalaiselle Baleària-varustamolle kesällä 2020.

©Baleària

Wärtsilän tilauskirjaan kauppa merkittiin tämän vuoden toisella neljänneksellä. Tilaus käsittää koko voimansiirtoratkaisun pääkoneista apukoneisiin ja vesisuihkumooreihin sekä LNG-polttoainetankkeihin ja polttoaineen syöttöjärjestelmiin. Yhden pysähdyksen toimittajan valinta oli tärkeää sekä telakalle että tilaajalle, Wärtsilä Power Solutionsin johtaja Stefan Wiik kertoo yhtiön tiedotteessa.

– Aluksen suunnittelussa on huomioitu toiminnan tehokkuus, alhaiset käyttökustannukset ja ympäristön kannalta kestävät ratkaisut. Aluksesta tulee vihreämpi kuin mikään edeltäjänsä, ja Wärtsilällä on hyvät edellytykset toteuttaa nämä pyrkimykset, Wiik sanoo.

Nopeat kaasulautat ovat tulevaisuutta

Telakkayhtiö Armonin teknologiajohtaja Juan M. Paino uskoo uuden, kaasulla kulkevan katamaraanikonseptin muokkaavan tulevaisuudessa rakennettavia kaksi- ja kolmirunkoisia supernopeita matkustajalauttoja.

– LNG:n käyttö polttoaineena auttaa meitä täyttämään vuonna 2020 voimaan tulevat polttoaineiden päästörajoitukset, Paino huomauttaa.

Samaa sanoo Balèaria-varustamon toimitusjohtaja Adolfo Utor, joka tähdentää nesteytetyn maakaasun puhtautta ja taloudellisuutta matkustajalauttojen tulevaisuuden polttoaineena.

LNG:llä kova vauhti ja pitkä toimintasäde

Alus varustetaan neljällä Wärtsilä 31DF dual-fuel -pääkoneella, neljällä suomalaisyhtiön rakentamalla vesisuihkumoottorilla ja Wärtsilän kehittämällä täydellisellä PNGPac -kaasujärjestelmällä. Wärtsilä toimittaa laitteensa telakalle ensi vuoden loppupuoliskolla.

Uudisrakennuksen matkavauhti on 35 solmua ja sen huippunopeus ylittää 40 solmua. Suurten LNG-tankkien ansiosta aluksen toimintamatka on 400 merimailia.

Katamaraanin kapasiteetti on 1 200 matkustajaa ja 500 henkilöautoa. Vaihtoehtoisesti se voi lastata 250 autoa ja 500 kaistametrin verran rekkoja ja perävaunuja. Baleària investoi noin 90 miljoonaa euroa uudentyyppiseen nopeaan kaasukatamaraaniinsa. Aluksen teräksenleikkaus alkaa joulukuussa ja uudisrakennus valmistuu palvelukseen kesällä 2020.

Jaa artikkeli
Stena Banneri