12.11.2018

Bergenin haveri: Norjalainen sotalaiva ajoi ilman AIS-transponderia

Suezmax-luokan m/t Sola TS varoitti norjalaisfregatti KNM Helge Ingstadia toistuvasti vhf-radiolla ennen alusten törmäystä Norjan rannikolla viime torstaina. Myös haveripaikan lähistöllä sijainnut Fedjen VTS-keskus lähetti varoituksia alusten törmäyskurssista, viranomaisten alustavassa raportissa todetaan. Hieman ennen törmäystä sotalaivan komentosillalta kuitenkin vastattiin, että heillä on asiat hallinnassa.

©Forsvaret

Alusten välisestä radioliikenteestä kertoi ensimmäisenä Norjan puolustusvoimiin kuuluva Aldrimer, joka mainitsee lähteinään viisi eri tahoa. Alukset törmäsivät torstaiaamuna kello 04:00, kun Sola TS oli lähtenyt merelle Bergenissä sijaitsevalta Sturen öljynjalostamolta. Samaan aikaan Ingstad oli palaamassa Nato-harjoituksista kotisatamaansa Haakonsvernin laivastotukikohtaan.

Raporttien mukaan Sola TS:llä oli aamuvarhain näköyhteys Helge Ingstadiin ja tankkeri tiedusteli sotalaivan reittiä. Fedjen VTS (vesse traffic service) -keskus vahvistaa kuulleensa monta kertaa sen, että tankkeri varoitti merivoimien alusta törmäyskurssista. Norjan puolustusministeriö ei kommentoi asiaa, koska tutkimukset ovat vasta alkuvaiheessa, The Maritime-Executive kirjoittaa.

Heti aamuneljän jälkeen alukset törmäsivät sillä seurauksella, että fregatin tyyrpuuriin kylkeen avautui ammottava aukko ja kahdeksan sotilasta loukkaantui. Kaikki 137 merisotilasta evakuoitiin alukselta, BBC kirjoittaa.

Transponderi päälle vasta jälkikäteen

Aldrimerin lähteiden mukaan Ingstadin miehistö käänsi vasta tässä vaiheessa sijainti-ilmoituksia lähettävän AIS-transponderinsa päälle, jotta ”pelastajien olisi helpompaa löytää alus.” Haverin jälkeen hinaajat työnsivät Ingstadin rantakallioita vasten estääkseen sitä uppoamasta, kuten tv-kuvissakin on hyvin nähty.

Heti törmäyksen jälkeen Sola TS:n kannelta otetussa videossa näkyy, että sotalaivan saamat vauriot olisivat olleet yllättävän vähäiset. Videolla näkyy muutaman kymmenen sentin mittainen repeämä tyyrpuurin puolella, ja sekin vesirajan yläpuolella.

Norjan rannikkovartiosto, maan liikenneviranomaiset, poliisi ja Sola TS:n lippumaan Maltan merenkulkuviranomaiset tutkivat onnettomuuden syytä. Poliisi on puhalluttanut kummankin aluksen miehistöjen jäseniä eikä testeissä ole löytynyt jälkiä kielletyistä aineista.

Pelastusoperaatioiden ajaksi Norjan merivoimat on asettanut alueelle liikennerajoituksia sekä merialueelle että maan puolelle. Alueella on myös lentokielto kahden merimailin säteellä.

Naton laivoilla vaikeita aikoja

KNM Helge Ingstad on puolentoista vuoden aikana jo kolmas Nato-alus, joka on törmäillyt kauppalaivojen kanssa. Kaksi muuta haveria on sattunut Yhdysvaltain 7. laivastolle Kaukoidän vesillä.

Kaikissa tapauksissa sotalaiva on ollut huomattavasti pienempi kuin sen kanssa kolaroinut kauppalaiva. Isommat laivat ovat aina selviytyneet törmayksistä paremmin kuin pienemmät. Bergenissäkään maltalaistankkerilta ei vuotanut mereen yhtään raakaöljyä eikä kukaan aluksella loukkaantunut.

Haverin jälkeen Norjan viranomaiset sulkivat varotoimena valtiollisen Equinorin Sturen öljynjalostamon sekä läheisen Kollsnesin kaasutehtaan. Tuotantolaitokset avattiin kuitenkin uudelleen jo torstain aikana, Reuters kertoo.

Kollsnes jalostaa Trollin, Kvitebjörnin ja Visundin kenttien maakaasua Länsi-Euroopan maiden käyttöön.

Jaa artikkeli
Stena Banneri