Kehittynyt propulsioteknologia ja Wärtsilän LNG – käyttöinen pääkone tukevat sekä Boren että rahtaaja UPM:n käytäntöjä tarjota asiakkaille ympäristötietoisia merenkulku- ja kuljetusratkaisuja. Suunnittelussa on huomioitu myös kustannustehokkuus, suomalaisen merenkulun kilpailukyky sekä meri- ja työturvallisuus.
Aluksessa on jäävahvistettu, hydrodynaamisesti optimoitu runko ja se voi kuljettaa hyvin monenlaisia lasteja. Myös voimalinja ja peräsin on optimoitu kokonaisuuteen. RoLo-aluksena M/V Bore Way yhdistää roll-on-roll-off -laivojen edut multi purpose -aluksiin, jotka lastataan lift-on-lift-off – periaatteella. Aluksen gantry-nosturilla liikuteltavia luukkuja päästiin jo neitsytmatkalla kokeilemaan, kun ruumaan
lastattiin graniittia.
Kaste satamatoimintojen lomassa
Raumalla Bore Way – alusta lastattiin perärampin kautta, mutta kutsuvierasjoukon saapuessa toiminta oli tauolla ja alue rajattu. Tilaisuuden isäntänä toiminut Bore Ltd:n toimitusjohtaja Håkan Modig toivotti vieraat tervetulleiksi ja merimiespastori Jaakko Laasio Suomen Merimieskirkosta siunasi aluksen.
Bore Ltd:n hallituksen puheenjohtajan, Michael van den Heudelin puheen jälkeen toimitusjohtaja Modig tiivisti hankkeen vaiheet UPM:n yhteydenotosta kolmen laivan rakentamiseen ja mukana olleiden henkilöiden ja tahojen kiitoksiin.
Seuraavaksi kummina toiminut UPM:n Anu Ahola suoritti perinteisen samppanjapullokasteen merikapteeni Mikko Hakalan avustamana ja toivotti alukselle ja miehistölle onnea matkaan.
Tekniikkaa ja tiloja
Laivalla on normaalisti 10 henkilön miehistö, mutta juhlassa olivat mukana kummankin työvuoron päälliköt ja konepäälliköt, jotka saivat vastailla vieraiden kysymyksiin esittelykierrosten aikana. Tilat ovat toimivat ja viihtyisät. Digitaalitekniikan aikakausi näkyi kaikessa; päästöjä voidaan seurata ja valmiustilassa oleva päämoottori voidaan käynnistää komentosillalta.
Boren konttorilla työskentelevä merikapteeni Hakala kertoi, että rahtaaja UPM on Baltic Sea Action Groupille antamassaan sitoumuksessa alkanut kerätä merikuljetusten alusjätevedet käyttämissään satamissa ja Bore Way – aluksestakin haettiin jätevedet säiliöautolla.
Esimerkiksi Raumalla alusjätevedet käsitellään metsäteollisuuden biologisella yhteispuhdistamolla, jota UPM pyörittää. Alusjätevesistä tehtyä kierrätysravinteita ja lietteestä saadaan tehtyä Raumalle kaukolämpöä. Vastuullisesti ja ympäristötietoisesti sitoudutaan siihen, että aluksilta ei pääse ravinteita mereen.
Tilaisuuden jälkeisellä lounaalla Boren VP, Marine Management Jörgen Mansnerus esitteli aluksen tekniikkaa ja kummi Anu Ahola luovutti laivan miehistölle lahjakortin kuntoiluvälineiden hankintaan. Varustamolla on oma Bore Fit – kuntoliikuntaohjelma, joka on lisännyt viihtyvyyttä ja hyvää ilmapiiriä aluksilla.
Teksti ja kuvat: Pekka Karppanen
M/V Bore Way teknisiä tietoja:
Pituus: 121,89m
Leveys: 21,00m
Syväys: 6,75m (täyteen lastattuna)
Bruttovetoisuus 9133 (DWAT 6775)
Kaistametrit: 435
Ruumatilavuus 8700 cbm
Konttikapasiteetti 264 TEU
Päämoottori
Wärtsilä 8l 34 df 4000 kw
LNG tankit 250 cbm
MDO/MGO tankit 295 cbm
Matkanopeus 13,5 kt (max 15kt)