Carnival Corporationin toimitusjohtaja Arnold Donald vakuuttaa yhtiön pyrkivän kohti ketterämpää ja notkeampaa toimintaa, johon kuuluu myös tonniston tehokkuuden parantaminen.
– Vähennämme tonnistoa aggressiivisesti vanhimmasta ja tehottomimmasta päästä. Tämä merkitsee tässä vaiheessa 18 aluksesta luopumista. Kapasiteetti pienenee 12 prosenttia ja kustannustaso alenee, vaikka samalla säilytämme parhaan osan laivoista käytössämme”, Donald sanoo Seatrade Cruise Newsille.
Samalla Carnival on vahvistanut Suomessa rakennettujen Carnival Fascinationin ja Carnival Imaginationin romuttamisen Turkissa Fantasyn ja Carnival Inspirationin seuraksi. Näin ollen varustamon tonnistossa seilaa enää neljä Hietalahden telakalla rakennettua Fantasy-luokan alusta: Carnival Ecstasy, Carnival Sensation, Carnival Elation and Carnival Paradise.
– Olemme pahoillamme siitä, että nämä hienot laivat poistuvat tonnistostamme. Toisaalta meidän pitää keskittyä sellaisiin aluksiin, jotka tarjoavat parhaat palvelut risteilyasiakkaillemme, CCL:n toimitusjohtaja Christine Duffy sanoo
Carnivalin tytärbrändeistä Costa Cruises on aloittanut risteilyt uudelleen osalla laivoista ja AIDA Cruises varautuu oman sesonkinsa alkamiseen marraskuussa.
Uudisrakennusten valmistumista viivytetään
Carnival Corporation odottaa neljästä tämän vuoden uudisrakennuksesta vain kahden valmistuvan 2020 aikana. Muiden tilattujen alusten vastaanottoa on hidastettu niin, että vuosiksi 2020-2021 aikataulutetuista yhdeksästä laivasta viisi valmistuu luovutukseen ennen ensi vuoden loppua.
Ennen tilikauden 2022 loppua varustamolle valmistuu yhdeksän suurta risteilyalusta ja kaksi pienempää ekspeditioalusta, kun aiemman aikataulun mukaan laivoja oli tilattu yhteensä 13 kappaletta.
Maaliskuusta lähtien Carnival on hankkinut lähes 12 miljardin dollarin verran käteisvaroja erilaisilla toimilla, kuten osakkeiden, velkapapereiden ja omaisuuden myynnillä sekä lainaamalla rahaa markkinoilta.
– Tällä hetkellä meillä on käteisvaroja yli kahdeksan miljardia dollaria sekä varalla myös muita rahoitusjärjestelyjä. Likviditeettimme riittää kyllä siihen saakka, kunnes pääsemme aloittamaan risteilyt uudelleen ja täydellä teholla, talousjohtaja David Bernstein rauhoittelee sijoittajia.
Lng-käyttöinen Disney Wish myöhästyy Saksassa
Kovin hyvin ei pandemia ole kohdellut myöskään toista yhdysvaltalaista risteilyvarustamoa. Viihdejätti Walt Disney Corporationin talousjohtaja Christine McCarthy arvelee, että risteilybisnes toipuu pandemiasta kaikkein viimeisenä Walt Disneyn liiketoimintojen osa-alueena.
– Pandemian jälkeenkin laivaristeilyillä tarvitaan turvavälejä ja muita varokeinoja. Ja koska risteilyjä varataan pitkän aikaa etukäteen, nämä bisnekset luultavasti myös toipuvat koronapandemiasta viimeiseksi, McCarthy sanoi Bank of American järjestämässä sijoittajien virtuaalitapahtumassa syyskuun alussa.
McCarthy huomautti saksalaisen Meyer Werftin kärsineen pandemiasta ja siitä, että tämä viivästyttää myös m/s Disney Wishin luovutusta. Alun perin uudisrakennuksen piti valmistua Papenburgin telakalta vuoden 2021 lopussa ja aluksen oli määrä aloittaa aktiivipalveluksensa tammikuussa 2022.
– Keskustelemme koko ajan telakan kanssa uusista päivämääristä eikä minulla ole tarkempia tietoja niistä, McCarthy sanoi.
Lng-käyttöinen 144 000 gt:n ja 2 500 alemman vuodepaikan Disney Wish on tärkä laiva sekä tilaajalle että telakalle. Kyse on kolmen samanlaisen laivan sarjasta, jotka Disney on tilannut Meyeriltä vuosille 2021, 2022 ja 2023. Nämä uudisrakennukset ovat hieman isompia kuin 2011 valmistunut Disney Dream ja 2012 luovutettu Disney Fantasy ja, kuten sanottu, kaikki laivat käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua.