03.08.2020

Carnival myy lisää laivoja – m/s Fantasy romuksi

Carnival jatkaa tonnistonsa alasajoa nopeutetussa aikataulussa. Romuttamolle on ajettu m/s Carnival Fantasy ja sen sisaralus m/s Carnival Inspiration. Fantasy-luokka on sikäli merkittävä aluskatras, sillä juuri nämä risteilyalukset aloittivat Masa-Yardsin ja koko suomalaisen laivanrakennuksen uuden nousun.

Hietalahden telakalta valmistunut m/s Carnival Fantasy seisoo kahden muun risteilyaluksen vieressä turkkilaisen romutustelakan laiturissa Aliagassa.

Maailman suurimman risteilyvarustamon tonnistossa käy aika vilske. Carnival on ilmoittanut vähentävänsä yhdeksän alusta ja aikoo myydä vielä kaksi lisää. Tällä hetkellä joko romuksi tai muille varustamoille myytäviä laivoja ovat Fantasyn ja Inspirationin lisäksi P&O Cruisesin m/s Oceana, Costa Cruisesin m/s Costa Victoria ja m/s Costa neoRomantica sekä Holland America Linen neljä laivaa m/s Amsterdam, Rotterdam, Maasdam ja Veendam.

Carnival Corporation tekee manituista aluksista 600-650 miljoonan dollarin arvonalennukset tilikautensa kolmannelle neljännekselle. Ennen pandemiariepottelun alkamista yhtiön armadassa oli vielä viime helmikuussa kaikkiaan 105 risteilyalusta, joista m/s Carnival Fantasy oli vanhin.

Viime viikolla yhtiö ilmoitti siirtävänsä niin sanottuun kylmään seisokkiin niin ikään Helsingissä rakennetut m/s Carnival Fascinationin ja m/s Carnival Imaginationin. Näiden Fantasy-luokan laivojen mahdollista paluuta aktiivipalvelukseen ei ole aikataulutettu, Seatrade Cruise News kertoo.

Fantasy oli merkkipylväs sekä telakalle että varustamolle

Kauppa kahdesta uuden 70.000 GT kokoluokan risteilylaivasta sovittiin juuri synnytetyn Wärtsilä Meriteollisuuden ja Ted Arisonin välillä tammikuussa 1987. M/S Fantasyn piti valmistua vuoden 1989 lopulla, mutta se ei onnistunutkaan telakkayhtiön konkurssin johdosta.

Ted Arison avitti Martin Saarikangasta perustamaan uuden yhtiön saadakseen aluksen valmiiksi, mikä onnistuikin perustetun Masa-Yards Oy:n Hietalahden telakan toimesta heti alkuvuodesta 1990 Helsingistä. Aluksen voidaan sanoa merkinneen alkusoittoa suomalaisen laivanrakennuksen ja varsinkin risteilyalusten uudelle tulemiselle, sillä alustyypistä rakennettiin tähän mennessä pisin risteilijäsarja koskaan, yhteensä kahdeksan alusta.

Myös tilaajalle eli Carnival Cruise Linelle Fantasy oli tärkeä laiva siksi, että 261 metriä pitkä ja 70 367 gt:n alus oli israelilais-yhdysvaltalaisen liikemies Ted Arisonin vuonna 1971 perustaman varustamon ensimmäinen Suomessa kehitetyn tekniikan diesel-sähköinen risteilyalus. Ensimmäiset uudisrakennukset Ted Arison oli hankkinut 1980-luvulla Aalborgin ja Kockumin telakoilta.

Fantasy-luokan aluksia valmistui Hietalahden telakalla kaikkiaan kahdeksan kappaletta. M/s Fantasyn kummina toimi rouva Tellervo Koivisto. Koko keskellä itsenäisen Suomen siihen mennessä pahinta lamaa valmistunut maailmanluokan risteilyalusten katras kohotti kansalaisten itsetuntoa talousvaikeuksien keskellä.
Sarjan viimeiset alukset Elation ja Paradise valmistuivat v. 1998 ja niistä tuli maailman ensimmäiset risteilyalukset Kvaerner Masa-Yardsin ja ABB:n yhdessä kehittämilllä Azipodeilla. ABB:lle kyse oli läpimurrosta risteilymarkkinoille, joille on toimitettu Azipod-laitteet jo yli sataan risteilyalukseen.

Varustamon ja Kvaerner Masa-Yardsin tiivis yhteistyö jatkui 2000-luvun puolelle, kun telakalta valmistui yhteensä kuusi Spirit-luokan panamax-alusta, Costa Atlantica näistä ensimmäisenä. Yli kymmenen vuoden tauon ja monien telakoiden omistajavaihdosten jälkeen Carnival palasi Suomeen ja Meyer Turku Oy:llä on parhaillaan viimeisteltävänä Carnivalin uusimman sukupolven MS Mardi Gras, josta tulee 184.000 GT:llä Carnivalin tähän mennessä suurin laiva. Se on myös ensimmäinen LNG-käyttöinen risteilijä Amerikan markkinoille.

Vuodesta 2007 alkaen kaikki Fantasy-luokan laivat remontoitiin perusteellisesti ja niiden nimiin liitettiin sana Carnival. Carnival Fantasyn modernisointi kuului sarjan ns. ”Evolutions of Fun” ohjelmaan, johon käytettiin 250 miljoonaa dollaria.

Nyt m/s Carnival Fantasy on tiistaista saakka seisonut kahden muun risteilyaluksen vieressä turkkilaisen romutustelakan laiturissa Aliagassa. Sisarlaiva m/s Carnival Inspiration on matkalla kohti samaa kohtaloa.

The Maritime-Executiven mukaan näiden kahden perusristeilijän kohtalo on herättänyt paljon huomiota sosiaalisessa mediassa. Kolmekymmentä vuotta on nykyisissä oloissa risteilyalukselle pitkä ikä.

Mainittakoon, että kilpailija Royal Caribbean Group on tuonut tiensä päähän samanaikaisesti samalle turkkilaiselle romuttamolle Souvenir ja Monarch of the Seas alukset, jotka valmistuivat vähän ennen Fantasyä 1980-luvun lopulla Ranskassa St. Nazairen telakalta.

Jaa artikkeli