Toimitusjohtaja Arnold Donald ja talousjohtaja David Bernstein luotasivat Carnival Corporationin näkymiä perjantaina pidetyssä analyytikkotilaisuudessa. Donaldin mukaan yhtiön pitää saada 25 alusta eli noin neljäsosa tonnistostaan aktiivikäyttöön vain breakeven pointin saavuttamiseksi.
– Risteilyt alkavat uudelleen eri aikoina maailman eri osissa. Uskon Italian seuraavan ensimmäisenä elpyviä Saksan markkinoita, mutta Yhdysvalloissa tai Aasiassa alustavaakaan aikataulua ei vielä ole voitu tehdä, Donald sanoo.
CFO David Bernstein ynnäilee, että Carnivalin laivojen koko kapasiteetista pitäisi saada käyttöön eri aluksista riippuen 30-50 prosenttia, jotta yhtiö pääsisi edes omilleen ja jotta negatiivinen kassavirta saataisiin loppumaan. Nykyisen risteilykiellon oloissa Carnivalilta on palanut rahaa kassavirtaongelmissa noin 650 miljoonaa dollaria kuukaudessa.
– Viime vuoden toteutuneilla luvuilla vertailtaessa riittäisi, että saisimme käyttöön noin 15 parhaan tuloksen tehnyttä alustamme. Tämä tonniston paras osa tuotti 30-31 prosenttia koko yhtiön kassavirrasta 2019, Bernstein sanoo.
– Mutta ottaen huomioon alusten makuuttamisen kaikki kustannukset ja myyntitulojen menetyksistä johtuvat tappiot, tarvitsemme noin 25 alusta risteilemään edes breakeven pointin varmistamiseksi, kirstunvartija aprikoi.
Sijoittajat näyttävät vakuuttuneen sopeutustoimista
Perjantain tiedotustilaisuus näkyi heti Carnivalin osakkeen kurssissa, josta on tänä vuonna sulanut yli kaksi kolmasosaa koronapandemian jälkilöylyissä. Osakkeen kurssi kipusi lähes 11 prosenttia 16,12 dollariin perjantaina New Yorkissa, Reuters kirjoittaa.
Sijoittajat näyttävät vakuuttuneen siitä, että Carnival leikkaa pääomakulujaan yli viisi miljardia dollaria seuraavien puolentoista vuoden aikana ja siitä, että yhtiö on viime aikoina tanakoittanut rahoitusasemiaan lisää parilla miljardilla taalalla pandemian voittamiseksi.
Kaikkiaan Carnival on kerännyt markkinoilta rahaa noin kymmenen miljardia dollaria koronakriisin hoitoa varten. Näillä eväillä Donald sanoo, että yhtiö pärjää vaikka vuoden ilman tulojakin.
Reuters huomauttaa, että kaikki suuret risteilyvarustamot ovat vahvistaneet rahoitustaan erilaisilla keinoilla, kuten alusten uudelleenrahoituksella ja jopa yksityisten lomasaartensa myynnillä.
Risteilyt pitävät pintansa myös tulevaisuudessa
Toimitusjohtaja Donald kuvailee uusien matkavarausten näkymiä ”hyvin rohkaiseviksi.” Varsinkin kesäkuun lopussa asiakkaat käyttivät selvää rahaa tulevien matkojensa varausmaksuihin – siis sen sijasta, että risteilyjä olisi varattu vain toteuttumattomien matkojen peruutusmaksuilla, Seatrade News kirjoittaa.
– Uskomme laivojemme täyttyvän, kunhan risteilyt alkavat uudelleen. Perusasiakkaamme tekevät risteilyjä keskimäärin joka toinen vuosi, Donald summaa kysynnän näkymiä.
Hänen mukaansa melkein kolmannes Carnivalin asiakkaista eli kahdeksan miljoonaa ihmistä on laivoille uudelleen tulevia asiakkaita. Kaikkiaan yhtiön maailmanlaajuisessa tietokannassa on noin 40 miljoonan risteilyasiakkaan tiedot, joten ainakin markkinoinnille riittää työsarkaa.
Perjantain tilaisuudessa Carnival kertoi aloittavansa ensiksi risteilyt Saksassa, jossa tytärvarustamo AIDA valmistautuu jatkamaan laivamatkoja elokuussa rajoitetulla kapasiteetilla. Heti ensimmäisenä päivänä AIDA:n matkoille tehtiin kuulemma yli tuhat varausta.
Donald arvelee Costa Cruisesin seuraavan Italiassa nopeasti saksalaisen AIDA:n perässä. Sen sijaan Aasian markkinoita voidaan vain arvailla, sillä Costa Asian kiinalaiset asiakkaat tekevät varauksiaan tyypillisesti aivan viime tingassa.
Pohjois-Amerikan näkymät riippuvat Yhdysvaltain tautikeskuksen DCP:n (Disease Control and Prevention) tilannearvioista. Tähän mennessä tautikeskus on keskittynyt merenkulkijoiden kotiuttamiseen eikä matkustajaliikenteen aloittamista ole vielä edes ajateltu.
– Eurooppa aloittaa ensin ja Aasia seuraa hieman perässä. Kaikkien muidenkin varustamoiden näkymät ovat samansuuntaisia, talousjohtaja Bernstein säestää.
Jättiläisenkin pitää oppia notkeaksi toimijaksi
Hitaasta elpymisestä huolimatta – tai juuri sen vuoksi – Carnivalilla on edessä suuria toimintatapojen muutoksia. Yhtiö aikoo nopeasti luopua 13 aluksesta eli noin yhdeksästä prosentista tonnistoaan. Uudisrakennuksia viivytetään niin, että ensi vuonna otetaan käyttöön vain kaksi laivaa ja seuraavana vuonna kolme, Marex kirjoittaa.
– Järjestelemme toimintoja uudelleen, jotta koko yrityksestä tulee vahvempi, notkeampi ja tehokkaampi. Koronasta toipuminen näkyy aikaisintaan vuonna 2022. Edes kapasiteetin palautuessa ennalleen en usko, että tulemme tarvitsemaan yhä paljon työntekijöitä kuin ennen koronakriisiä, toimitusjohtaja kuvailee risteilybisesten uutta todellisuutta.
Donaldin mukaan Carnival aikoo luopua nopeutetulla aikataululla eli kolmen kuukauden aikana 13 laivasta tonnistosta, jossa ennen pandemia iskua oli kaikkiaan 104 risteilyalusta. Yhtiön mukaan ”kierrätettäviä” aluksia ei myydä ainakaan kilpailijoille mutta ei kerro sitä, miten moni aluksista päätyy lopulta romuksi.
Notkeammat tavat näkyvät myös uudisrakennusten puolella. Ensi vuonna käyttöön otetaan vain kaksi risteilyalusta ja seuraavana vuonna kolme. Ennen koronaa tehtyjen suunnitelmien mukaan Carnivalin investointiohjelmaan kuului yhdeksän uudisrakennusta seuraavien kahden vuoden aikana.
Carnival korostaa sitä, että yhtään tilausta ei ole peruutettu. Vuoden 2019 lopussa yhtiö oli tilannut kaikkiaan 16 uudisrakennusta, joiden piti valmistua luovutukseen 2025 loppuun mennessä.
Teksti Markku Pervilä