02.01.2023

Carnival ottaa tauon uusien risteilijöiden rakentamisessa

Carnival Corporation toteuttaa laivastonsa optimointistrategiaa, joka keskittyy pienempien ja vähemmän tehokkaiden risteilyalusten myynnin jatkamiseen sekä uudisrakennuskustannusten leikkaamisen vuodesta 2026 alkaen.

Carnivalin uusin laiva, Suomesta juuri toimitetun Carnival Celebrationin sisarlaiva Carnival Jubilee on rakenteilla Meyerin telakalla Saksassa. Toimitus on pandemian johdosta lykkääntymässä joulukuuhun 2023. Se on yksi neljästä Carnivalille vielä tulevista uudisrakennuksista. (Kuva MeyerTurku)

Carnival raportoi, että se aikoo hidastaa uudisrakennustahtiaan osana toimenpiteitä kustannusten alentamiseksi samalla kun se ajaa uudelleen ylös maailmanlaajuista risteilytoimintaansa ja vähentää pandemian aikana kertynyttä suurta velkataakkaa.

Laivaston optimointitoimien myötä Carnival Corporation odottaa nyt kapasiteetin kokonaiskasvun jäävän vain kolmeen prosenttiin alkaneena vuotena verrattuna vuoden 2019 huippuun, mikä tarkoittaa alennusta aiemman tulosohjeistuksen 3 – 5 prosentin tasosta. Lähes neljännes yrityksen vastaisesta kapasiteetista muodostuu kuitenkin juuri äskettäin rakennetuista uusista aluksista Carnival Cruise Linelle, Holland America Linelle, P&O Cruisesille ja Seabournille sen jälkeen kun se on myynyt noin kaksi tusinaa vanhempaa alusta pääasiassa vuoden 2020 COVID-19 seisokkien aikana.

– Vuoteen 2025 mennessä meillä on tilattuna vain neljä alusta sekä toinen Seabourn-luksusristeilijä, joka toimitetaan vuonna 2023, Carnival Corporationin toimitusjohtaja Josh Weinstein kertoi äskettäisessä sijoittajatilaisuudessa.
– Tämä on meillä pienin tilauskanta vuosikymmeniin. Emme odota uusia aluksia vuonna 2026 ja senkin jälkeen vain yhden tai kahden uuden aluksen rakentamista vuodessa pitkällä aikavälillä.

Carnival Corporation ilmoitti neljännen vuosineljänneksen talousraportissaan, että vaikka ensi vuonna investoinnit uudisrakennuksiin ovat 1,8 miljardia dollaria, niiden ennustetaan kasvavan 2,4 miljardiin dollariin vuonna 2024 ennen kuin ne laskevat jyrkästi 900 miljoonaan dollariin vuonna 2025. Vuodesta 2026 alkaen konsernilla ei tällä hetkellä ole suunniteltuna lisäinvestointeja uudisrakennuksiin. Investoinnit muihin kuin uudisrakennuksiin ovat 1,6 miljardia dollaria vuonna 2023 ja pysyvät vakiona 1,7 miljardissa dollarissa seuraavan kolmen peräkkäisen vuoden aikana.

Carnivalilla 95 risteilyalusta

Carnival operoi tällä hetkellä noin 95 risteilyaluksen laivastoa ja odottaa seuraavan kolmen vuoden aikana vastaanottavansa yhteensä neljä suurta risteilyalusta ja yhden ”ylimääräisen” ekspeditio-risteilyaluksen. Meyer Werft toimittaa Carnival Jubileen joulukuussa 2023. Fincantieri rakentaa kolme suurta risteilyalusta, Sun Princessin Princess Cruisesille helmikuussa 2024, Cunardin Queen Anne tulee liikenteeseen toukokuussa 2024 ja sen vielä nimetön Sun Princessin sisaralus heinäkuussa 2025. Seabourn Pursuit on pienempi alus tutkimusmatkoille, ja se otetaan käyttöön jo huhtikuussa 2023.

Carnival Corporation, kuten kaikki suuret risteilyyhtiöt, ei ole tehnyt uutta risteilijätilausta pandemian puhkeamisen jälkeen. Risteily-yhtiö on kuitenkin mukana yhteisyrityksessä Kiinan kanssa, jonka on määrä tuoda markkinoille uusi kotimainen kiinalainen tuotemerkki ja ensimmäinen iso kiinalainen risteilyalus vuonna 2024.

Viime aikoina vastaanotettujen AIDA:n, Costan, HAL:n ja P&O:lle tulleiden toimitusten kanssa Carnival Corporation vauhditti myös vanhojen, vähemmän tehokkaiden alusten poistamista brandistään. Viimeisimmässä tiedotustilaisuudessa johto kertoi, että yhtiö aikoo poistaa vielä kolme pienempää, vähemmän tehokasta alusta kokonaislaivastosta, mukaan lukien kaksi Costa Cruisesin alusta osana yhtiön strategiaa sopeutua oikeankokoiseksi Kiinassa risteilytoimintojen jatkuvan sulkemisen valossa. Kun laivaston optimointistrategia valmistuu vuonna 2024, yhtiö on vähentänyt Costan kapasiteettia niin, että se vastaa vuoden 2019 kapasiteettia Aasian ulkopuolella Costan ydinmarkkinoilla Manner-Euroopassa.

Carnival keskittyy kustannusleikkauksiin

Päätös leikata jyrkästi investointeja on viimeisin toimenpide Carnival Corporationin keskittymisessä kustannusleikkauksiin taseensa vahvistamiseksi. Yhtiö teki viimeisellä neljänneksellä 1,6 miljardin dollarin tappion verojen jälkeen, mikä on parannusta vuotta aiemmasta 2,6 miljardista dollarista. Koko vuoden tappiot olivat 6,1 miljardia dollaria, mikä on sekin parannusta edellisen vuoden 9,5 miljardin dollarin tappioista.

Carnivalin liikevaihto kasvoi vuoden 2022 aikana merkittävästi 12,1 miljardiin dollariin verrattuna 1,9 miljardiin dollariin vuonna 2021, mutta sen velka oli marraskuussa 31,9 miljardia dollaria verrattuna 28,5 miljardiin dollariin vuotta aikaisemmin.
Weinsteinin mukaan yritys on kokemassa palautumista normaalitilaan COVID-19-häiriöiden jälkeen. Se on onnistunut palauttamaan käytännössä koko laivastonsa takaisin liikenteeseen vuoden aikana, kasvattaen aggressiivisesti käyttöastetta nousevassa kapasiteettitilanteessa ja kasvattaen samalla myös tuottoa matkustajaa kohden.

Carnival odottaa käyttöasteen nousevan vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä 90 prosenttiin tai senkin yli, mikä merkitsee edelleen parannusta viimeisen neljänneksen noin 84 prosentista. Weinsteinin mukaan yhtiö ennustaa käyttöasteen palaavan historialliselle 100 prosentin tasolle tai sen ylikin kesän 2023 kuluessa.

Teksti Mikko Niini
Kuva MeyerTurku

Jaa artikkeli