05.02.2021

Climeon mukana laivakuljetusten hiilenpoistoon tähtäävässä projektissa

Ruotsalaisyritys Climeon on mukana CHEK-projektissa. EU-rahoitteisessa projektissa pyritään laivakuljetusten nollapäästöisyyteen muuttamalla laivojen suunnittelu- ja operointitapaa. Projektille on myönnetty kymmenen miljoonan euron rahoitus. Kansainvälinen merenkulkusäätiö hyväksyi vuonna 2018 strategian laivojen kasvihuonepäästöjen alentamisesta. Vuoden 2020 marraskuussa säätiö hyväksyi suunnitelman uusista pakollisista säännöistä jo olemassaolevien laivojen hiili-intensiteetin leikkaamiseksi. Ei ole kuitenkaan olemassa yhtä teknologiaa, jolla hiilenpoistoon päästäisiin valtamerikuljetuksissa. […]

Ruotsalaisyritys Climeon on mukana CHEK-projektissa. EU-rahoitteisessa projektissa pyritään laivakuljetusten nollapäästöisyyteen muuttamalla laivojen suunnittelu- ja operointitapaa. Projektille on myönnetty kymmenen miljoonan euron rahoitus.
Kansainvälinen merenkulkusäätiö hyväksyi vuonna 2018 strategian laivojen kasvihuonepäästöjen alentamisesta. Vuoden 2020 marraskuussa säätiö hyväksyi suunnitelman uusista pakollisista säännöistä jo olemassaolevien laivojen hiili-intensiteetin leikkaamiseksi.
Ei ole kuitenkaan olemassa yhtä teknologiaa, jolla hiilenpoistoon päästäisiin valtamerikuljetuksissa. Climeonin mukaan tavoitteisiin yltämiseksi pitääkin yhdistää sekä eri toimijoita että teknologioita.

CHEK-projektissa ovat Climeonin lisäksi mukana Vaasan yliopisto, World Maritime University, Wärtsilä, Cargill, MSC Cruises, Lloyds Register, Silverstream Technologies, Hasytec, Deltamarin ja BAR Technologies. Climeonin toimitusjohtaja Jan Bardellin mukaan toimijoiden lista osoittaa, kuinka vahvasti toimiala on sitoutunut päästöjen vähentämiseen ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Projektissa suunnitellaan kaksi konseptialusta: tuulienergiaa purjeilla hyödyntävä lastialus ja vetymoottorilla operoiva risteilyalus. Alukset ovat varustettu muun muassa Climeonin hukkalämpöteknologialla, rungon ilmavoitelulla, kiinnittymisenestoteknologialla ja toimintojen digitaalisilla parannuksilla.

Uusien teknologioiden yhdistämisellä tavoitellaan kasvihuonepäästöissä 99 prosentin vähennystä. Lisäksi voidaan säästää jopa 50 prosenttia energiaa sekä leikata mustan hiilen päästöjä yli 95 prosenttia.
Konsortio aikoo kehitellä aluksille uudenlaisen alustan, joka on kestävä ja sovitettavissa muihin alustyyppeihin, kuten tankkereihin ja risteilyaluksiin. Climeonin tehtävänä projektissa on mallintaa ja havainnollistaa hukkalämmön talteenottojärjestelmää.
Projektin on tarkoitus alkaa kesäkuussa. Projekti on kolmevuotinen.

Lähde: Maintworld

Teksti: Tomi Kangasniemi

Jaa artikkeli