Hinaajien avustamana laiva lähti telakalta ja tapahtumaa oli todistamassa YLE:n kuvausryhmä ja suuri joukko muita kiinnostuneita kerääntyi lähirannoille seuraamaan tapahtumaa. Merikokeiden arvioidaan kestävän noin viikon verran ja sen aikana testataan aluksen järjestelmien toimintaa. Merikokeiden aikana laivalla työskentelee noin 700 henkilöä.
Costa Toscana on vuonna 2019 Turusta luovutetun Costa Smeraldan sisarlaiva. Nimensä mukaisesti alus tarjoaa matkustajille Italian kuuluisan alueen parhaimmistoa erilaisten herkkujen, ruuan, viinien ja rennon oleskelun merkeissä. Laivan suunnittelusta on ollut vastuussa Adam D. Tihany kuten Costa Smeraldassa.
Costa Toscana kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG) ja se on suunniteltu kierrätysajattelun pohjalta. LNG:n käyttö poistaa käytännössä kokonaan rikkidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt (95-100%:n vähennys). Samalla se vähentää voimakkaasti typpioksidipäästöjä (85%:n vähennys) sekä hiilidioksidipäästöjä (jopa 20%:n vähennys). Laivassa on myös älykäs energiatehokkuusjärjestelmä, ja kaikki laivan kierrätettävä jäte (kuten muovi, paperi, lasi ja alumiini) tuodaan pois laivasta kierrätettäväksi.
Kuvat Janne-Petteri Kumpulainen
Costa Toscana lukuina:
Luovutus: 2021
Lippumaa: Italy
Pituus: 337m
Leveys: 42 m
Syväys: noin. 8.8m
Bruttovetoisuustonnit: 185,000
Matkustajahyttejä: 2663
Matkustajia: noin 6730
Parvekehyttejä/kaikki hytit: 62,6%
Miehistö: 1646
Matkanopeus: 17kn
Päämoottorien lukumäärä: 4