08.06.2022

Deltamarin suunnittelee Fennorailille junalautan

Deltamarin on solminut Fennorailin kanssa sopimuksen ympäristöystävällisen lautan konseptisuunnittelusta.

Lautta tulee kuljettamaan sekä juna- että rekkalastia. Eurocarrier-junalautan tarkoituksena on yhdistää Suomi Euroopan TEN-T-junaverkostoon ja luoda yhteys Itä-Euroopan läpi Välimerelle saakka.

Suomen ja Viron välillä kulkee vuosittain noin 400 000 rekkaa. Maanteiden rahtiliikenteestä aiheutuu junaliikenteeseen nähden yli viisinkertainen päästöjalanjälki. Rahdin siirtäminen juniin tuokin merkittävän päästövähennyksen.

Lautta tulee operoimaan Itämerellä. Sen kapasiteetti on junille yli 1000 kaistametriä ja lisäksi 1500 kaistametriä rekoille. Tarkoituksena on luoda maailman vihrein junalautta, ja lautan koneisto on yhteensopiva myös vaihtoehtoisille polttoaineille, kuten LNG:lle ja vedylle.
Fennorailin hallituksen jäsenen Kaj Janssonin mukaan junalautasta halutaan tehdä sekä ympäristöystävällinen että kannattava. Moottoriratkaisujen lisäksi päästöjalanjälkeä pienentää purjeteknologian käyttö.

Deltamarinin myyntijohtaja Jaakko Lappi toteaa puolestaan projektin olevan hyvää jatkumoa merenkulkualan matkalle kohti hiilineutraaliutta.

Teksti Tomi Kangasniemi

Jaa artikkeli