Kymmenennen aluksen loppuasiakas on Kanadan liittovaltiollinen yhtiö Marine Atlantic. Aluksen kapasiteetti tulee olemaan noin 2 600 kaistametriä ja tilaa on noin 1 100 matkustajalle. Aluksessa on LNG -kaksipolttoainemoottorit ja akkuhybridiratkaisu päästöjen minimoimiseksi. Alus aloittaa liikennöinnin Itä-Kanadassa Newfoundlandin ja Nova Scotian välillä vuonna 2024.
Yhdennentoista ja kahdennentoista aluksen loppuasiakas on Brittany Ferries. Molempien alusten matkustajamäärä on noin 1 400 henkilöä. Rahtikapasiteetti on räätälöity liikennöinnin ja reitin mukaan ja se eroaa kokonaiskaistametrien sekä henkilöautoille tarkoitettujen kaistametrien osalta. Molemmat alukset tullaan varustamaan LNG:tä varten eli ne voivat käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua, biokaasua tai muita uusia polttoaineita, kuten ammoniakkia. Lisäksi laivoissa on suuri 10 MWh:n akkuhybridiratkaisu ja 8 MW:n maaliitäntä laivan satamassa tarvitsemaan sähkönsyöttöön, sekä akkujen lataamista varten.
Alukset toimitetaan vuosina 2024 ja 2025 ja ne liikennöivät kahdella Brittany Ferriesin pääreitillä välillä Portsmouthin ja Ouistrehamin sekä Portsmouth ja St. Malo.
”Olemme iloisia voidessamme jatkaa menestyksekästä yhteistyötä Deltamarinin kanssa. Yhteistyömme on aina ollut sujuvaa ja olemme olleet tyytyväisiä työn laatuun näissä vaativissa projekteissa. Odotamme innolla että pääsemme toimittamaan Stena RoRo:lle nämä modernit ja energiatehokkaat RoPax-alukset” sanoo CMJL-telakan General Manager Mei Zhong Hua.
”Deltamarin on meille ihanteellinen yhteistyökumppani, jonka avulla pystymme tehokkaasti sekä kehittämään että esittelemään uusia konsepteja potentiaalisille asiakkaillemme. Suhteemme on ollut vahva jo vuosikymmeniä ja CMI:n telakka kolmantena kumppanina takaa sen, että pystymme toimittamaan nämä laadukkaat alukset ajoissa vaativille asiakkaillemme” jatkaa Stena RoRo AB:n toimitusjohtaja Per Westling.
”Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme jatkaa strategista kumppanuuttamme Stena RoRo:n ja China Merchants Jinling shipyard:in (Weihai) kanssa. Uudet tilaukset osoittavat, että Stena E-Flexer -alukset ovat erittäin arvostettuja asiakkaiden keskuudessa ja niiden design luokkansa parasta. Odotamme innolla yhteistyötä Stena RoRon ja China Merchants Jinling shipyard (Weihai) kanssa” sanoo Deltamarinin toimitusjohtaja Janne Uotila.
Sopimus on merkittävä ja se vahvistaa Deltamarinin työllisyystilannetta kahden poikkeuksellisen koronavuoden jälkeen. Suunnittelutyöt aloitetaan välittömästi ja ne suoritetaan pääasiassa Deltamarinin toimistoissa Turussa, Raumalla ja Helsingissä. Työn valmistumisaika on vuoden 2022 aikana.