Equinorin mukaan Norjan suurimmalle Troll A-kaasukentälle tehty lento onnistui erinomaisesti ja yhtiö näkee offshore-alan drone-operaatioissa huikeita mahdollisuuksia, eikä pelkästään merenpinnan yläpuolella tai pinnalla, vaan myös pinnan alla. Yhtiön Norjan tuotantojohtaja Arne Sigve Nylund sanoo Equinorin tähtäävän tämän teknologian uranuurtajaksi Norjan mannerjalustalla.
– Dronet parantavat turvallisuutta, tehostavat tuotantoa ja aiheuttavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä öljyn- ja kaasuntuotannossa. Dronet ovat ilman muuta avainasemassa, kun suunnittelemme uudenlaisia energiaratkaisuja Norjan merialueilla, Nylund sanoo.
Trollin kaasukentälle tehty 80 kilometrin pituinen lento kesti tunnin verran ja sen aikana drone lensi noin puolentoista kilometrin korkeudessa. Equinorin mukaan kyseessä oli maailman ensimmäinen drone-kuljetus, jossa lennokki vei oikeita varaosia offshore-tuotantolautalle.
Equinorin drone on Siebelin valmistama Camcopter s-100 -malli, jolla on vyön alla jo yli 70 000 lentotuntia eri maiden puolustusvoimien ja rannikkovartiostojen operaatioista. Siebelin laite on yli neljän metrin pituinen ja se painaa runsaat sata kiloa. Risteilynopeus on 150 kilometriä tunnissa ja hyötykuorma enintään 50 kiloa. Operaattorina toimi Norjan Sandnesissa toimiva Nordic Unmanned -yhtiö.
Droneilla paljon käyttöä energia-alan kohteissa
Equinorin logistiikkapalvelujen kehittämisestä vastaava Alena Korbovà Pedersen arvelee drone-teknologian täydentävän hyvin energiajätin muita vaihtoehtoja, kuten helikoptereilla ja offshore-huoltoaluksilla tehtyjä kuljetuksia. Hänen mielestään lennokkeja voidaan hyvin käyttää huoltokuljetusten ohella tuotantolaitosten ja tuulipuistojen lentotarkastuksissa merellä ja maissa.
Nykyään dronet on varustettu erittäin edistyneillä kameroilla, antureilla ja mittareilla, joiden ansiosta ne sopivat myös pelastustehtäviin tai vaikkapa ympäristön valvontaan. Näin on tehtykin muun muassa Britannian rannikoilla ja Tanskassa, jossa sikäläinen valvontaviranomainen nuuskii droneilla muun muassa Iso-Beltin salmessa liikkuvien tankkereiden laittomia päästöjä ilmaan ja mereen.
Equinor sanoo, että pelastusveneen dieselmoottoriin tulostettu 3d-osa oli erittäin luonteva valinta ensimmäisen drone-lennon hyötykuormaksi. Kyseisen osan valmistus on lopetettu, joten insinöörit suunnittelivat 3d-tulostuksella replikan, joka sitten tulostettiin kolmiulotteisesti aidosta metalliseoksesta tehdyksi varaosaksi.