23.09.2020

ESL Shipping haluaa lisää vähähiilisiä polttoaineita

ESL Shipping on löytänyt nesteytetystä biokaasusta varteenotettavan puhtaan meripolttoaineen kuivarahtialuksilleen. M/s Viikki on tankannut ensimmäisenä suomalaisaluksena uusiutuvaa LBG:tä.

ESL Shippingin M/S Viikki Öxelösundissa.

Varustamo, teräsyhtiö SSAB ja biokaasua toimittava Gasum korostavat, että kyseessä on merkittävä askel kohti meriliikenteen kestävää kehitystä. ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskisen mukaan biokaasun käyttö on sujunut ongelmitta ja Gasumin kaasupolttoaineille rakentama jakeluketju toimii Suomen lisäksi yhä paremmin myös Ruotsissa.

– Aloitimme LBG-kokeilut Raahen satamassa, joka on asiakkaiden takia meille keskeinen paikka. Mutta emme suinkaan ole rajoittuneet yhteen satamaan, vaan kaasun tankkausten pitää toimia muuallakin, Koskinen sanoo.

Varustamojohtaja Koskinen tähdentää sitä, että kaasun jakeluverkostoa on nopeasti rakennettava kaikkiin satamiin. Energiayhtiönä Gasum tarjoaa säiliörekkojen lisäksi kaasun laivasta laivaan (ship-to-ship, sts) -tankkauksia.

– Kaasun jakeluverkkojen luomisessa eivät pelkät säännöt riitä, vaan tankkauspisteitä tarvitaan kaikissa satamissa ja jokaisella laituripaikalla. Olen myös vankasti sitä mieltä, että merenkulussa tulevaisuuden puhtaita polttoainevaihtoehtoja pitää olla enemmän kuin yksi tai kaksi. LNG ja LBG ovat puhtaita polttoaineita, mutta näiden lisäksi on monia muitakin hyviä vaihtoehtoja, Koskinen sanoo.

Poliitikoilta toivotaan avarampaa ymmärrystä

Hänen mielestään tässä tarvitaan laajaa ymmärrystä myös merenkulun ulkopuolella – ja erityisesti poliitikkojen keskuudessa. Poliittisten päättäjien on luovuttava tiettyjä energiatyyppejä tukevista omista ideologioistaan ja annettava elinkeinoelämän toimijoiden valita itse keinonsa, joilla esimerkiksi liikenteen päästöjä merkittävästi alennetaan.

Koskinen muistuttaa siitä, että EU-parlamentti on tänä syksynä aloittanut päästökauppojen laajat käsittelyt.

– Merenkulku ei suinkaan vastusta päästökauppaa, kunhan samat säännöt koskevat kaikkia toimijoita. Tämän hetken tietojen mukaan esimerkiksi kaikkein pienimpien kokoluokkien alukset jäisivät päästökaupan ulkopuolelle, eikä se ole hyvä asia. Ja päästökauppa ei tietenkään saisi luoda uusia kaupan esteitä esimerkiksi Euroopan ja Pohjois-Amerikan tai Aasian välisiin valtamerikuljetuksiin, Koskinen sanoo.

Mikki Koskisen mielestä päästökaupasta tai muista kestävän kehityksen mekanismeista ei pidä tehdä liian monimutkaisia. Pääasia on se, että rakenteiden avulla päästöt todellakin alentuvat.

Asiakkaat rakentavat fossiilittomia tuotantoketjuja

Nesteytetty biokaasu (LBG, liquefied biogas) on sataprosenttisesti uusiutuvaa polttoainetta, jonka käyttö vähentää ilmaston lämpenemistä aiheuttavia kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. M/s Viikki tankattiin ensi kerran LBG:llä kesällä Raahessa, jossa se kuljetti ruotsalaisen teräsyhtiö SSAB:n rautamalmilastia. Biokaasun toimitti suomalainen energiayhtiö Gasum.

Kaikkien osapuolten mielestä kyseessä on merkittävä virstanpylväs taipaleella kohti merenkulun kestävää kehitystä. ESL Shipping on sitoutunut merialan kunnianhimoiseen tavoitteeseen, jonka mukaan toimiala vähentää 50 prosenttia hiilidioksidipäästöistä vuoteen 2050 mennessä.

Koskinen kertoo, että varustamo on yhdessä merkittävän asiakkaansa SSAB:n kanssa jo vuosien ajan tutkinut siirtymistä kohti fossiilitonta liikennöintiä ja nyt tällä matkalla on otettu yksi tärkeä askel.

Kuten sanottu, LBG:n yleistymistä meripolttoaineena on hidastanut biokaasun suhteellisen heikko saatavuus teollisessa mittakaavassa.

Nykyään yhä suurempi joukko yrityksiä pitää tärkeänä pienentää päästöjä koko jakeluketjujensa mitassa, ja ruotsalainen metallijätti SSAB on eräs tämän kehityksen edelläkävijöitä. SSAB aikoo tulla maailman ensimmäiseksi fossiilittoman teräksen tuottajaksi jo vuoteen 2026 mennessä. Koko yhtiön toimintojen on tarkoitus olla fossiilittomia vuonna 2045.

– Koko konsernin mittakaavassa fossiilittomuus merkitsee sitä, että uusiutumattomista polttoaineista luovutaan myös jakeluketjuissa, kuten liikenteessä, SSAB:n ympäristö- ja turvallisuusjohtaja Harri Leppänen sanoi kesällä Raahen tankkauskokeiden yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa.

Viikki ja Haaga ovat huippuekologisia bulkkereita

ESL Shipping on jo pitkään tehnyt merkittäviä investointeja uusiin energiatehokkaisiin aluksiin ja teknologioihin. Vuonna 2018 käyttöön otetut ja LNG-käyttöiset m/s Viikki ja sen sisaralus m/s Haaga ovat tätä nykyä maailman puhtaimmat bulkkialukset.

Viikki ja Haaga kuuluvat osana EU:n rahoittamaan Bothnia Bulk -hankkeeseen, jossa Luulajan, Öxelösundin ja Raahen välistä merireittiä kehitetään mahdollisimman ekologiseksi liikenneväyläksi. Reitin satamat lisäävät myös maasähkön käyttöä päästöjen pienentämiseksi.

Mikki Koskinen mainitsee myös siitä kaasupolttoaineiden edusta, että nesteytettyä biokaasua LBG:tä tai tulevaisuuden kokonaan synteettistä kaasua voidaan tankata samaan tankkiin kuin LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. Tämä mahdollistaa vähähiilisten polttoaineiden toimivan jakeluketjun.

Teksti: Markku Pervilä
Kuvat: ESL Shipping Oy

Jaa artikkeli