17.01.2022

EU estää jättimäisen HHI-DSME-telakkafuusion Etelä-Koreassa

Komissio on päätellyt, että kahden eteläkorealaisen laivanrakennusyrityksen fuusio olisi luonut uudelle sulautuneelle yritykselle määräävän aseman ja vähentänyt kilpailua suurten nesteytetyn maakaasun (LNG) alusten rakentamisen maailmanlaajuisilla markkinoilla.

Kuvassa DSME:n rakentamia 174.000 m3 arktisia LNG-laivoja, joita se on rakentanut ja rakentaa Novatekin LNG-vientiä varten Ob-joelta Siperiasta.

Euroopan komissio on hyväksynyt päätöksen kieltää megafuusio, joka yhdistäisi kaksi eteläkorealaista laivanrakennusyhtiötä, Hyundai Heavy Industries Holdingsin (HHIH) ja Daewoo Shipbuilding & Marine Engineeringin (DSME) kesken.

– LNG:llä on suuri merkitys Euroopan energialähteiden monipuolistamisessa ja siten LNG-alukset parantavat energian saatavuuden toimitusvarmuutta, kilpailupolitiikasta vastaava EU:n tanskalainen varapuheenjohtaja Margrethe Vestager sanoo.
– HHIH:n ja DSME:n fuusio olisi johtanut määräävään asemaan suurten LNG-alusten rakentamisen maailmanlaajuisilla markkinoilla, joille on huomattava kysyntä eurooppalaisilta rahdinkuljettajilta. Koska korjaustoimenpiteitä ei esitetty, sulautuma olisi johtanut tavarantoimittajien määrän vähenemiseen ja suurten LNG:tä kuljettavien alusten hintojen nousuun. Tästä syystä kielsimme sulautumisen.
EU toteaa päätöksen perusteiksi erityisesti viisi seikkaa. Suunnitellun fuusion osapuolilla on erittäin suuret ja kasvavat markkinaosuudet. Markkinoilla on asiakkaille hyvin vähän vaihtoehtoja ja markkinoilla on rajallinen kapasiteetti. Alalla on erittäin korkeat markkinoille pääsyn esteet ja ostajilla vähän vaikutusvoimaa.
Koronaviruspandemialla ei ole vaikutusta LNG-markkinoihin. Nyt tehty päätös on tulos komission syvällisestä ja perusteellisesta selvittelystä. Tutkinta aloitettiin marraskuussa 2019, ja se keskeytettiin useita kertoja, koska osapuolet eivät toimittaneet EY:n pyytämiä tietoja ajoissa, komissio sanoi.

Teksti Mikko Niini

Jaa artikkeli