13.11.2018

Fincantieri ja Carnival mukana Kiinan uudessa risteilyalusten hubissa

Kiinaan on odotetusti perustettu uudenlainen telakkapuisto risteilyalusten rakentamista varten. Risteilyhubissa ovat mukana italialainen telakkayhtiö Fincantieri ja yhdysvaltalainen risteilyvarustamo Carnival. Uusi amerikkalais-kiinalainen varustamo on tilannut 1,5 miljardin dollarin arvoiset risteilyalukset, jotka rakennetaan Kiinassa ja kiinalaisia risteilyvieraita varten.

Italian ulkomaankauppaministeri Michele Geraci ja Fincantierin korkeimmat johtajat osallistuivat marraskuun alussa pidettyyn tilaisuuteen, jossa perustettiin uusi yhteisyritys CSSC Carnival Cruise Shipping Ltd. Lyhenteen etuosa CSSC tulee sanoista China State Shipbuilding Corporation, joka on Kiinan valtion omistama telakkayhtiö.

Uusi varustamoyhtiö vahvisti samalla jo viime vuoden helmikuussa tehdyn aiesopimuksen, jossa amerikkalais-kiinalainen varustamo tilaa kaksi suurta risteilyalusta Kiinasta. Alukset rakentaa CSSC:n tytäyhtiö SWS eli Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co.

Kahden aluksen kauppahinta on yhteensä 1,5 miljardia dollaria ja näiden lisäksi tilaukseen sisältyy optio neljästä samankokoisesta aluksesta. Sarjan ensimmäinen alus on tarkoitus toimittaa tilaajalle vuoden 2023 aikana.

Teknologiaa Italiasta Kiinaan

Fincantierin telakan johdolla on ollut yhteishankkeessa sormensa pelissä jo alusta alkaen. Fincantieri siirtää risteilyalusten rakentamiseen liittyvää teknologiaa uuteen telakka-alan yhteisyritykseen, jonka italialaiset ovat perustaneet CSSC:n kanssa, telakkayhtiö kertoo tiedotteessaan.

Risteilyalusten rakentamisessa tarvitaan tyypillisesti enemmän alihankkijoita sekä rahoituksen, jakeluketjujen, markkinoinnin ja myynnin osaajia kuin kontti- ja bulkkialusten tai tankkereiden rakentamisessa. Tätä varten Shanghain liepeille on perustettu uusi telakkahubi eli risteilyalusten teollisuuspuisto.

Carnivalin ja CSSC:n yhteisyrityksen perustamisseremoniaan osallistunut Carnival Corporationin toimitusjohtaja Arnold Donald pitää nyt solmittua liittoa Kiinan kannalta merkittävänä askeleena kohti kestävän kehityksen mukaista laivanrakennusta.

– Olemme kumpppaneidemme kanssa innoissamme siitä, että uusi varustamo tilaa uusia aluksia juuri kiinalaisia asiakkaita silmällä pitäen, amerikkalainen varustamopomo muotoilee.

Carnivalin tytärbrändi Costa Groupin ja Carnival Asian CEO Michael Thamm sanoo uuden varustamoyhtiön parantavan Carnivalin näkyvyyttä alati kasvavilla Aasian markkinoilla.

Kiinan valtiollisen telakkayhtiön CSSC:n hallituksen puheenjohtaja Lei Fanpei toteaa, että liittouma italialaisten ja yhdysvaltalaisten yhtiöiden kanssa on Kiinalle strateginen päätös, jolla maa kykenee rakentamaan kokonaisen uuden teollisen toimialan juuri risteilyalusten rakentamiseen ja -bisneksiin liittyen.

Fincantierin toimitusjohtaja Giuseppe Bono huomauttaa, että Kiinan kutsuminen mahdollisuudeksi on tilanteen rankkaa aliarvioimista.

– Kiinan risteilybisnekset ovat nykypäivän realismia, joka kaikkien alalla toimivien on hyväksyttävä. Kiinaa ei pidä pelätä, vaan sitä pitää auttaa kehittymään risteilymarkkinoilla, telakkapomo huomauttaa.

Kiina nousee risteilybisnesten mahdiksi

Kiinalaisten turistivirrat on maailmassa tunnustettu jo pitkään. YK:n alaisen turismijärjestö UNTWO:n mukaan viime vuonna 142 miljoonaa kiinalaisturistia käytti ulkomailla arviolta 258 miljardia dollaria matkoihin, palveluihin ja ostoksiin.

Kiinan risteilybisnes on vain vähäinen puro maan koko matkailun mahtavista rahavirroista. Viime vuonna kiinalaiset risteilyvarustamot palvelivat 2,5 miljoonaa asiakasta, mikä on vähemmän kuin kaksi prosenttia koko maan ulkomaanmatkailijoiden määrästä.

Niinpä lähes kaikki risteilyvarustamot tuntevat Kiinan valtavan matkailupotentiaalin ja haluavat olla sitä hyödyntämässä pitkällä tähtäyksellä. Asiantuntijat arvelevat, että Kiina voi lopulta nousta maailman suurimmaksi risteilymarkkinaksi.

Jaa artikkeli