01.04.2022

Finnlinesin ensimmäisen Superstar ropax-aluksen kölinlaskua juhlistettiin

Finnlines rakennuttaa kahta ropax-laivaa, joista ensimmäisen laivan, Finnsiriuksen, kölinlaskuseremoniaa vietettiin tänään 1.4.2022. Uudet rahtimatkustajalaivat tulevat liikennöimään Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023.

Finnlinesin ensimmäisen Superstar ropax-aluksen perinteistä kölinlaskuseremoniaa vietettiin 1.4.2022. Kuvassa telakan edustaja General Manager (CEO) Zheng Hehui ja Finnlinesin edustaja Site Manager Christopher Alixius. Kuva: Finnlines Oyj.

Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus tulevat Suomen ja Ruotsin väliselle reitille, jossa Finnlines on liikennöinyt vuodesta 1997 alkaen. Käyntisatamat ovat Naantali, Långnäs ja Kapellskär.

Yhdistetyssä rahti- ja matkustajalaivassa on tilaa noin 300 rekalle, 200 henkilöautolle ja 1 100 matkustajalle. Laivat ovat 235 metriä pitkiä ja ne käyttävät hyödykseen aivan uudenlaista teknologiaa.

Matkustajat, rekkakuljettajat sekä yksityiset matkustajat, voivat nauttia rauhallisesta ja stressittömästä merimatkasta. Uusissa laivoissa on laajempi hytti- ja palveluvalikoima, kuten ravintoloita, kahviloita, oleskelutiloja, kylpyläosasto ja kuntosali. Kuljettajilla on käytössään oma oleskelutila, sauna ja pesutupa.

“Vaikka palvelutasomme nousee, olemme samalla myös painottaneet ennen kaikkea ekologisuutta. Vihreät arvot on otettu huomioon kaikessa suunnittelussa energiantuotannosta valaistukseen. Maasähkön käyttö ja suuritehoiset akkuyksiköt ovat esimerkkejä siitä, miten eliminoimme päästöjä paikallisesti. Viimeisimmän tekniikan ja kestävien innovaatioiden ansiosta näiden entistä suurempien laivojen ei arvioida kuluttavan enempää polttoainetta kuin aiemman sukupolven laivojen”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

Finnsiriuksen seuraava merkkitapahtuma on vesillelasku elokuussa 2022, jolloin aikataulun mukaan on myös toisen Superstar-sarjan aluksen, Finncanopuksen, kölinlasku. Alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy myös kolme hybridi roro-alusta. Ropax-alusten luovutus tapahtuu suunnitelman mukaan syksyllä 2023, roro-alukset aloittavat Finnlinesin liikenteessä vuoden 2022 aikana.

Laivan tekniset tiedot

Laivatyyppi Rahtimatkustajalaiva
Valmistumisvuosi 2023
Jääluokka 1 A Super
Pituus 235,0 m
Bruttovetoisuus 64 600
Kuollutpaino 11 500
Kaistametrit 5 200
Suurin matkustajamäärä 1 100
Matkustajahytit 323

Reitti Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)

Päästövähennystekniikka
Maasähköliitäntä
Pakokaasujen poisto
Lämmöntalteenotto
Akkuyksiköt
Ilmavoitelujärjestelmä
Automaattinen laivankiinnitys laituriin
Painolastivesien käsittely

Jaa artikkeli
millog