18.09.2023

Finnlinesin uusi Finnsirius houkuttelee risteilijöitä ruoalla ja rauhalla

Viihteen sijaan hyvää ruokaa ja hyvinvointipalveluita. Tätä haluaa tarjota Finnlinesin uusi Sirius-alus, joka aloitti liikennöinnin Naantalin ja Kapellskärin välillä perjantaina. Laiva nostaa Grimaldi-konsernin omistaman Finnlinesin isoon rooliin myös alueen matkustajaliikenteessä.

Kuva Janne-Petteri Kumpulainen

Sirius tuplaa Finnlinesin nykyisen reitillä kulkevan matkustajakapasiteetin. Laiva vetää 1 100 matkustajaa. Rahtikapasiteetti kasvaa nykyisten alusten reilusta 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin. Tämä tarkoittaa noin 250 rekkaa ja 200 henkilöautoa.
– Rahti on edelleen meille tärkein, mutta on iso konseptimuutos ottaa mukaan myös jalkamatkustajia. Haemme matkustajaliikenteeseen tänä vuonna kymmenen prosentin kasvua, Finnlinesin matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Marco Palmu tiivistää.

Kuva Janne-Petteri Kumpulainen

Myös kokousväki kiikarissa

Siriuksella ja vuodenvaihteen jälkeen liikennöinnin aloittavalla sisaralus Finncanopuksella tavoitellaan reitille uusia risteilymatkustajia ja kokousväkeä. Palmun mukaan Siriuksella halutaan panostaa rauhallisuuteen ja meren kokemiseen. Diskoa ei ole, joten viihdepuolen kävijät eivät ole varustamon ykköskohderyhmä.
– Risteilypuolella Sirius avaa meille uusia mahdollisuuksia. Päiväkokoukset ovat suosittuja, ja piknikmatkustaminen Siriuksella on kokouksille yksi vaihtoehto. Illalla pääsee Naantaliin takaisin Långnäsistä.
Laivan suunnittelussa näkyy painotus hyvinvointiin. Palveluihin kuuluvat spa-alue, kuntosali ja mahdollisuus virtuaalijoogaan. Olennainen osa hyvinvointia on rauhoittua katsomaan merta. Tätä varten on laivalla isoja panoraamaikkunoita. Ruokaa ei ole tietenkään unohdettu.
– Ruoka on aina ollut iso osa laivamatkailua. Perinteisen buffetin lisäksi meillä on a la carte -ravintola ja bistro, Palmu muistuttaa.

Kuva Janne-Petteri Kumpulainen

Polttoaineen kulutus puolittuu

Siriuksen suunnittelussa on pidetty huolta myös ympäristöystävällisyydestä. Superstar-luokan aluksen ilmavoitelujärjestelmä tuottaa ilmakuplia, jotka vähentävät kitkaa ja hydrodynaamista vastustusta. Maasähkö mahdollistaa vaihtoehtoisen energialähteen, jolloin apukoneita ei ole välttämätöntä käyttää satamassa. Tämä vähentää päästöjä ja melua. Suuritehoiset akkuyksiköt vähentävät puolestaan polttoaineen kulutusta merellä.
– Vaikka meillä on viimeistä teknologiaa olevat Wärtsilän dieselkoneet, kulutus on puolet vanhoja laivoja pienempää.
Ekologisuus näkyy myös laivan sisällä huonekaluvalinnoissa ja älykkäässä LED-valaistuksenhallinnassa. Lisäksi ilmastointijärjestelmä säästää energiaa, koska hyttien valaistusta ja ilmastointia voidaan säätää automaattisesti.
Palmu uskoo, että uudet laivat houkuttelevat lisää matkustajia reitille.
– Kiinnostus Suomeen on jo viimeisen vuoden aikana maailmalla lisääntynyt. Saaristo on hyvä vaihtoehto myös eurooppalaisille matkustajille osana Pohjolan kierroksia.

Teksti Tomi Kangasniemi
Kuvat Janne-Petteri Kumpulainen

Kuva Janne-Petteri Kumpulainen

Finnsirius

Rahti-matkustaja-alus
Jääluokka 1 A Super
Pituus: 235,6 metriä
Leveys: 33,3 metriä
Bruttovetoisuus: 65 692
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21 solmua
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahyttien määrä: 323
Reitti: Naantali-Långnäs-Kapellskär

Jaa artikkeli