Uusin, heinäkuussa toteutettu bunkraus laajentaa vuoden 2021 aiempia testejä, jotka tekivät Island Crusaderista ensimmäisen Norjan mannerjalustalla toimineeksi biopolttoaineella toimivaksi offshore-huoltoalukseksi. Nyt käynnistetyt säännölliset bio-LNG-tankkaukset aloitettiin onnistuneesti heinäkuun puolivälissä. Gasum kertoo jatkavansa Island Crusaderin bunkraamista kahdesta kolmeen rekkakuormalla bio-LNG:tä noin joka toinen viikko. Jokainen tankkiauto tuo noin 22 tonnia bio-LNG:tä.
Vardin vuonna 2012 rakentama Island Crusader (4 750 dwt) on edelläkävijä, joka käyttää innovatiivista LNG-hybridiakkutekniikkaa. Alus käyttää polttoaineena puhdasta LNG:tä, mutta siinä on myös 896 kWh akku, mikä parantaa entisestään sen ympäristöystävällisyyttä. Island Offshoren omistama alus toimii pitkäaikaisrahdattuna Equinorille. Moottorivalmistaja Bergen Engines suoritti aluksi testejä maalla sertifioidakseen moottorit biopolttoaineen käyttöön. Pilottiprojekti lokakuussa 2021 vahvisti sitten, että biokaasua voidaan käyttää LNG-moottoreissa ilman muutoksia.
Gasum korostaa, että biokaasua voidaan käyttää kaikissa samoissa sovelluksissa kuin maakaasua, tie- ja meriliikenteen polttoaineena sekä teollisuuden energiana. Biokaasu on täysin uusiutuva ja ympäristöystävällinen polttoaine, jonka elinkaaren aikana kasvihuonekaasupäästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät verrattuna fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Sitä valmistetaan jäteraaka-aineista, kuten biojätteestä, puhdistamolietteistä, lannasta ja muista teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista, ja biokaasuntuotannon sivutuotteena on myös runsaasti ravinteita, joita voidaan käyttää teollisuudessa ja maataloudessa.
– Toiminta on uraauurtava askel, sanoo Gasumin meriliikennesektorin johtaja Jacob Granqvist.
– Pyrimme hankkimaan lisää uusiutuvaa kaasua tyydyttämään kestävän energian kasvavaa kysyntää. Gasumin tavoitteena on tarjota asiakkailleen 7 TWh uusiutuvaa kaasua vuositasolla vuoteen 2027 mennessä, sekä biometaania että e-metaania. Suuri osa tästä määrästä perustuu pitkäaikaisiin kumppanuuksiin sertifioitujen biokaasuntuottajien kanssa kaikkialla Euroopassa. Tämän tavoitteen saavuttaminen merkitsisi Gasumin asiakkaille yhteensä 1,8 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästövähennystä vuodessa.
Gasum toimittaa normaalia fossiilista LNG:tä myös Equinorin pitkäaikaisrahtaamiin shuttle-tankkereihin Pohjanmerellä. Bunkraamiseen käytetään Gasumin Hollannista rahtaamia bunkkeritankkereita Coralius, Kairos ja Coral Energy.
Gasum on järjestänyt Equinorille Skagenissa myös erillisiä LNG-jäähdytysoperaatiota. Equinorin tavoitteena on tulla päästöttömäksi energiayhtiöksi vuoteen 2050 mennessä. LNG:n käyttö meriliikenteessä tarkoittaa rikin oksidien (SOx) ja hiukkasten täydellistä poistamista ja typen oksidien (NOx) päästöjen vähentämistä jopa 85 prosentilla sekä CO2-päästöjen vähentämistä vähintään 20 prosentilla. Käytettäessä nesteytettyä biokaasua (LBG/bio-LNG), alenevat hiilidioksidipäästöt jopa 90 % verrattuna perinteiseen diesel-polttoaineeseen. Tänä vuonna uusissa laivatilauksissa telakoille LNG-käyttö on jälleen noussut valta-asemaan, kun viime vuonna tilattiin enemmän metanolikäyttöisiä uusia aluksia.
Suomessa myös ESL Shipping on onnistuneesti kokeillut bio-LNG:n käyttöä maailman ensimmäisissä LNG-käyttöisissä irtolastialuksissa. Haasteena on biokaasun saatavuus ja erityisesti kalliimpi hinta, josta kuljetuspalveluiden käyttäjät eivät vielä ole valmiita maksamaan.
Navidom hankki vuodenvaihteessa Suomen ensimmäiset LNG-käyttöiset tankkerit Saanan ja Haltin Nesteen jakeluliikenteeseen. RoPax-lauttaliikenteessä LNG:tä on Itämerellä käytetty jo vuodesta 2013 lähtien. Viking Grace sai ensimmäisenä LNG-sovelluksena tilattaessa Suomessa v. 2010 huomattavan 28 miljoonan euron ympäristötuen Suomen hallitukselta. Valtion pilotointihalua noina vuosina heijasti myös ulkovartiolaiva Turvan ja jäänmurtaja Polariksen hankkiminen LNG-käyttöisinä. Nyt odotuksessa on sisävesien ja saariston lauttaliikenteen muuttaminen sähkökäyttöiseksi, kunhan Varsinais-Suomen ELY-keskus selviää julkisten hankintojen menettelyjen kiemuroistaan.
Mikko Niini