Bremerhavenin satamassa juhannusviikolla tehty bunkraus oli monella tapaa merkittävä tapahtuma. Gasumin hampurilainen tytäryhtiö Nauticor omistaa kaksi LNG-bunkrausalusta, m/t Seagasin ja m/t Kairosin. Viime mainittu oli valmistuessaan vuoden 2019 alussa maailman suurin LNG:n bunkkerilaiva, jonka kaasutankit ovat 7 500 kuutiometrin kokoiset.
Gasum Oy:n LNG Marine -ryhmän myyntijohtaja Jacob Granqvist pitää kesäkuun 18. päivänä tehtyä laivasta laivaan -bunkrausta erittäin onnistuneena hankkeena.
– Operaatio edellytti saumatonta yhteispeliä sekä meidän meri- ja maapuolen tiimiemme että sataman välillä. Bunkraus oli Bremerhavenin satamallekin ensimmäinen ison risteilyaluksen ship-to-ship -tankkaus. Samalla Kairos osoitti jälleen arvonsa meille, sillä Gasum rakentaa Pohjois-Euroopassa toimivaa LNG-meripolttoaineen jakeluketjua, Granqvist kertoo.
LNG-bunkkerialus Kairos toimii sekä Itämerellä että Pohjanmerellä. Alus siirtyi Gasumin omistukseen, kun valtion omistama energiayhtiö otti lopullisesti haltuunsa saksalaisen Nauticorin bunkraustoiminnot huhtikuussa.
M/s Iona on puolestaan yksi suurimmista LNG-käyttöisistä risteilyaluksista. Meyer Werftin Papenburgin telakan rakentama alus on pandemian takia myöhässä luovutusaikataulustaan, ja valmistuessaan laiva liittyy Carnivalin omistaman P&O Cruisesin armadaan. Uudisrakennus on 337 metriä pitkä jättiläinen, jolle mahtuu 5 200 matkustajaa ja 1 800 miehistön jäsentä.