Laiva ankkuroituu Eteläsataman Makasiinilaituriin Kauppahallin viereen 23.-27. kesäkuuta ja ottaa vastaan vieraita. Laiva on aiemmin vieraillut Suomessa vuosina 2008 ja 2013.
Parhaillaan alus on Ringönin Goteniuksen telakalla, josta se purjehtii ensin Helsingborgiin ja sieltä Helsinkiin.
Götheborg on replika Ruotsin Itä-Intian Kauppakomitean samannimisestä aluksesta, joka upposi Göteborgin edustalle vuonna 1745 ollessaan palaamassa kolmannelta matkaltaan Aasiaan. Miehet selvisivät, mutta alus menetettiin.
Ajatus replikan rakentamisesta syntyi vuonna 1985. Se tehtiin perinteisin menetelmin ja materiaalein. Alus päästiin monien vaiheitten jälkeen laskemaan vesille vasta vuonna 2003.
Hanke maksoi yli 27 miljoonaa euroa, josta sponsorirahaa on noin 60 prosenttia. Laivassa on nykyään dieselmoottorit ja sähköiset navigointilaitteet. Aluksen kansien korkeussuhteita muutettiin hieman koska nykyiset merimiehet ovat 1700-luvun merimiehiä kookkaampia.
Aluksessa on köysiä kymmenen tonnia ja tuhatkunta pylpyrää. Purjekangasta on käytetty noin 1800 neliötä. Suurin pituus keulapuomin kärkeen on 58,5 metriä ja leveys 11 metriä.
Laivassa on 80 hengen miehistö, josta 50 oppilaita.
Ensimmäinen matka Kiinaan vuonna 2005 kesti parisen vuotta. Nyt alkava päättyy ehkä ensi vuoden syyspuolella.