Ikea kertoi Svenska Dagbladetille syitä hintavien ratkaisujen tekemiseen. Yhtiön mukaan sen kuljetuksia on myöhästynyt satamien ruuhkautumisen sekä Ever Givenin -tapauksen takia. Aluksen tukittua Suezin kanavan kuljetusten perillepääsy kesti kuukausia.
Ikean mukaan raaka-ainepula sekä kansainvälisen toimitusverkoston ongelmat johtivat tavaran puuttumiseen myymälöissä.
Useampi kaupan alan ketju on jo aiemmin tehnyt omia ratkaisujaan tavarakuljetuksissa. Home Depot otti asian esille jo keväällä. Sen jälkeen Walmart on ilmoittanut, että osa sen kauppiaista on käyttänyt charter-aluksia. Samoin on toiminut Dollar Tree.
Dollar Tree kertoi sijoittajille, että huolimatta sen käyttämistä pitkäkestoisista rahtisopimuksista yhtiö odottaa vakiorahdinkuljettajiensa toteuttavan vain 60‒65 prosenttia velvoitteistaan. Ongelmia on ollut myös chartereiden käytössä. Yksi yhtiön käyttämistä charter-aluksista oli jumissa kaksi kuukatta, kun miehistön jäsenellä todettiin koronatartunta.
Suuret kuljetusyhtiöt ovat ottaneet käyttöönsä täyden kapasiteettinsa ja lisänneet pääreiteille vielä lastaajia. Tästä huolimatta kapasiteetin riittävyys on ongelma. Esimerkiksi Schneider National kertookin käyttäneensä charter-alusta, jota ei ole tarkoitettu konttien kuljetukseen auttamaan asiakkaiden kuljetuksia Kiinasta Yhdysvaltoihin.
Laivakuljetuspiireissä käydäänkin nyt keskusteluja, että kuivarahtiyhtiöt katsastavat mahdollisuuksia lastata kontteja laivoilleen. Tätä mahdollisuutta vahvisti tutkivansa myös Golden Ocean Groupin toimitusjohtaja Ulrik Andersen puhuessaan sijoittajille elokuun lopulla