Joensuussa tehdyissä Väyläviraston jääkokeissa irtokeulalle haluttiin todellisia haasteita ja siksi tavoitteena oli löytää niin paksua jäätä kuin mahdollista. Kokeiden ajoitus osui nappiin. Lämpöaalto ei ollut ehtinyt vielä rantautua Suomeen ja jään paksuus oli parhaimmillaan yli 60 senttiä.
– Kokeet tehtiin käytännössä niin, että ajoimme paikkaan, jossa on yleensä mitattu paksua jäätä. Sitten ukot jäälle tekemään mittauksia ja katsomaan kairalla, kuinka syvää jää todellisuudessa on, merenkulun asiantuntija Ilari Rainio Väylävirastosta kertoo.
Kokeissa asiantuntijat mittasivat muun muassa sitä, miten nopeus muuttui eripaksuisessa jäässä ja miten paljon tehoja murtamiseen tarvittiin. Jääkokeiden lopulliset tulokset valmistuvat kevään kuluessa.
– Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin, Rainio summaa.
Valmis tulevaisuuden haasteisiin
Irtokeula on Väylävirastolta iso satsaus sisävesiliikenteeseen Saimaalla. Tavoitteena on, että irtokeulan avulla Saimaan syväväylän liikennekauden pituutta voitaisiin jopa pidentää.
– Parempi jäänmurtokalusto tarjoaa paremmat valmiudet palvella teollisuuden tarpeita myös tulevaisuudessa. Vaikka Saimaalla kulkisi nykyistä isompia laivoja, tällä irtokeulalla saamme tehtyä tarpeeksi leveää ränniä myös vaikeiden talvien aikana.
Irtokeula Saimaasta
- Irtokeulassa on kaksi pääkonetta ja kaksi potkuria.
- Irtokeula liitetään puskijaan, jolla ohjataan irtokeulaa.
- Irtokeulassa puskijana on Calypso-niminen alus
- Irtokeulan koneisto on energiatehokas. Jääolosuhteiden salliessa irtokeulan ei tarvitse käyttää kaikkia koneitaan. Tämä säästää polttoainetta ja pienentää kustannuksia.
- Irtokeulan on suunnittelut ILS Oy ja rakentanut Turun Korjaustelakka Oy.
- Irtokeulan omistaa Väylävirasto
Videon testauksista kuvasi Ilari Rainio.