Yritysten yhteisen tiedotteen mukaan kumppanukset keskittyvät kuluvan tilivuoden aikana ennen kaikkea hinaajan rungon, koneiden ja polttoainejärjestelmien suunnitteluun sekä meriturvallisuuden luokitusten näkökohtiin.
– Arvioituamme tutkimusten käytännön tuloksia alamme suunnitella itse ammoniakkia polttoaineena käyttävän hinaajan rakentamista, yhtiöt kirjoittavat.
T&k-työssä rungon suunnittelun ja polttoainejärjestelmien ratkaisut lankeavat jättivarustamo NYK Linen (Nippon Yushen Kaisha) kontolle. Teknologiayhtiö IHI Power Systems vastaa moottoreiden sekä polttoaine- ja pakokaasujärjestelmien kehitystyöstä ja luokituslaitos ClassNK keskittyy ammoniakilla toimivan hinaajan teknologiseen turvaluokitukseen.
Kolmikolla on jo ennestään yhteisiä kokemuksia uusien alustyyppien ja polttoainevaihtoehtojen kehitystyöstä. Samainen trio rakennutti vuonna 2015 hinaaja Sakigaken, joka on Japanin ensimmäinen LNG-käyttöinen laiva. Nyt aloitetussa ammoniakkihinaajan hankkeessa kumppanukset aikovat hyödyntää muun muassa Sakigakesta saatuja oppeja.
Yritysten mukaan vähäpäästöinen ammoniakki sopii hyvin satama-alueilla toimiville hinaajille, joiden koneet tarvitsevat puhtaan polttoaineen lisäksi erittäin suuria tehoja. Varustamoyhtiö NYK Line on mukana myös ammoniakkia kuljettavan kaasutankkerin ja kelluvan varaston suunnitteluhankkeissa.
Ammoniakki vaatii paljon tutkimusta
Vielä nykyisin ammoniakkia tuotetaan suurimmaksi osaksi fossiilisista lähteistä. Tulevina vuosina hiilijalanjälki voidaan lähes eliminoida, jos suuria määriä polttoainetta aletaan valmistaa uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön avulla.
Ammoniakkia pidetään yhtenä merenkulun ja teollisuuden lupaavimmista uusista polttoaineista muuallakin kuin Japanissa. Suomessa Wärtsilä on päässyt pitkälle selvityksissään ammoniakin käytöstä uutena, puhtaampana ja kasvihuonekaasuja vähentävänä polttoaineena – ensin merellä ja myöhemmin maissa.
Viimeksi Wärtsilä on tutkinut ammoniakin palamista Vaasassa ja ensi talvena työ jatkuu Norjassa. Ammoniakin varastointi- ja jakelujärjestelmiä selvitetään muun muassa polttokennohankkeessa, joka jatkuu vuoteen 2023 saakka norjalaisen Eidesvik Offshoren huoltoalus Viking Energyllä.
Wärtsilällä on jo paljon kokemusta ammoniakin ominaisuuksista, koska se on rakentanut lastausjärjestelmiä muun muassa ammoniakkia kuljettaville kaasutankkereille.
Suomalaiskonserni kuuluu myös niin sanottuun puhtaampien polttoaineiden koalitioon, johon on liittynyt 11 kansainvälistä suuryritystä eri toimialoilta. Ranskalaisen konttivarustamo CMA CGM:n aloitteesta 2019 syntynyt yhteistoiminta sai heinäkuussa viralliset puitteet, kun koalition jäseniksi liittyivät AWS, Carrefour Group, CMA CGM Group, Cluster Maritime Français, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Engie, Faurecia, Michelin, Schneider Electric, Total ja Wärtsilä.