03.11.2017

Kiina kieltää korkean rikkipitoisuuden dieselpolttoaineet

Kiina on marraskuun alussa lopettanut korkean rikkipitoisuuden polttoaineiden myynnin kotimarkkinoilla. Kyseessä on hallituksen tuorein yritys puhdistaa hengitysilmaa varsinkin kaupungeissa ja taajamissa, Reuters kirjoittaa.

Nyt pannaan julistettuja korkean rikkipitoisuuden eli yli 10 ppm:n (parts per million) polttoaineita käytetään tyypilisesti laivakoneissa sekä traktoreissa ja muissa maatalouskoneissa.

Kiina on marraskuun alussa lopettanut korkean rikkipitoisuuden polttoaineiden myynnin kotimarkkinoilla. Kyseessä on hallituksen tuorein yritys puhdistaa hengitysilmaa varsinkin kaupungeissa ja taajamissa, Reuters kirjoittaa.

Nyt pannaan julistettuja korkean rikkipitoisuuden eli yli 10 ppm:n (parts per million) polttoaineita käytetään tyypilisesti laivakoneissa sekä traktoreissa ja muissa maatalouskoneissa.

Kielto julistettiin juuri ennen lämmityskauden alkamista, joten öljy-yhtiöillä on varastoissaan runsaasti rikkipitoisia polttoaineita. Tulevina kuukausina näitä varastoja puretaan luultavasti viennin avulla eli likainen polttoaine siirretään naapureiden huoleksi.

– Yritykset täyttävät varastojaan sallituilla puhtaammilla polttoaineilla, mutta sitä ennen rikkipitoisista tuotteista on päästävä eroon, valtiollisen PetroChinan markkinointijohtaja sanoo.

Hän kuitenkin tähdentää sitä, että uusi laki ei tullut öljy-yhtiöille täytenä yllätyksenä, vaan Kiinan johtavat jalostamot olivat osanneet varautua kiristyviin ympäristösääntöihin.

Sääntöjen valvonta on vaikeaa

Pannan haasteena on uusien sääntöjen valvonta, joka erään kansainvälisen öljyanalyytikon mukaan on erittäin vaikeaa. Tästä on saatu jo kokemuksia, kun hallitus aiemmin tänä vuonna asetti dieselin rikin ylärajaksi 50 ppm:ää ja dieselautojen polttoaineen rikkimaksimiksi 10 ppm:ää.

– Hallitus voi vain palkata lisää tarkastajia tekemään ratsioita polttoainediilereiden ja käyttäjien parissa. Yrityksillä on suuri kiusaus sekoitella likaisia, mutta halvempia polttonesteitä voittomarginaaliensa ylläpitämiseksi, SIA Energyn öljyanalyytikko Seng-Yick Tee huomauttaa.

Varsinainen matopurkki avautuu Kiinan kalastuslaivastossa, sillä nämä tuhannet pikkulaivat käyttävät todella likaista, jopa 5 000 ppm:n meripolttoainetta.

Jalostamot pyrkivät puhtaampaan tuotantoon

Yltääkseen hyväksyttäviin rikkirajoihin Kiinan jalostamot ovat lisänneet vähärikkisemmän raakaöljyn ruontia. Juuri tästä syystä esimerkiksi venäläisen raakaöljyn tuonti pomppasi 60 prosenttia syyskuussa vuoden takaisesta mitattuna.

Kiinan viranomaiset julkaisivat tiistaina tiukan sävyisen tiedotteen, jonka mukaan valtio aikoo valvoa rikkimääräyksiä vaikka kovin ottein. Valvontaa lisätään sekä jalostamoissa että maaseudun ja satamien myyntipisteissä.

http://www.reuters.com/article/us-china-pollution-diesel/china-to-ban-high-sulfur-diesel-used-by-tractors-ships-from-november-1-idUSKBN1D00C5

Jaa artikkeli