Laivanrakennusta ja merenkulkua seuraavan ja tilastoivan Clarkson Research Servicesin vuodenvaihteessa raportoimien tietojen mukaan korealaiset laivanrakentajat keräsivät viime vuonna 403 aluksen tilaukset (yhteensä 17,35 miljoonaa CGT), mikä vastaa 38 prosenttia kaikkiaan 1 846 uudesta tilauksesta vuonna 2021. Koko maailman tilausten yhteismäärä oli 45,73 miljoonaa CGT.
Kiina valtasi ykkösaseman 22,8 miljoonalla CGT:llä eli sen telakat saivat 965 tilausta eli käytännössä yli puolet maailman kaikista laivatilauksista. Vuotta aiemmin kiinalaiset telakat voittivat 353 aluksen tilaukset, yhteensä 7,93 miljoonaa CGT, mikä silloin oli 41 prosenttia globaalisti kaikista tilauksista. Euroopan osuus maailman laivanrakennuksesta on enää marginaalinen, alle 5 prosenttia.
Vuotta aiemmin Korean telakoiden osuus nousi ennätykselliseen 43 prosenttiin maailman tilauksista, yhteensä 187 alusta, 8,19 miljoonaa CGT maailman kaikista tilauksista, joiden yhteismäärä vuonna 2020 oli vain 738 alusta ja 19,24 milj. CGT. Pandemiavuonna 2020 maailman tilaukset putosivat 66% prosentilla, kun ne vielä 2019 olivat olleet yhteensä 29,1 milj. CGT. Viime vuoden tilaukset kohosivat siis lähes 60 prosentilla pandemiaa edeltäneestä tasosta.
Kiina varmisti johtoroolinsa erityisesti hankkimalla suurimman osan konttialustilauksista, jotka kasvoivat yli 10-kertaisiksi konttimarkkinoiden nopean muutoksen johdosta. Korealaiset laivanrakentajat keskittyivät sen sijaan korkean jalostusarvon aluksiin, kuten LNG-aluksiin paremman kannattavuuden saavuttamiseksi.
Uudet tilaukset kertyivät pääosin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Korealaiset telakat voittivat 5,79 miljoonaa CGT eli 34 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä, 5,27 miljoonaa CGT eli 30 prosenttia toisella neljänneksellä, 3,66 miljoonaa CGT eli 21 prosenttia kolmannella neljänneksellä ja 2,63 miljoonaa CGT eli vain 15 prosenttia enää neljännellä neljänneksellä.
Yrityskohtaisesti Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (Hyundai-telakoiden ryhmä) keräsi viime vuonna uusia tilauksia yhteensä 23 mrd USD arvosta. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) saavutti yhteensä 11 mrd dollarin uudet tilaukset.
Analyytikot ovat olleet pettyneitä Korean laivanrakennusosakkeiden kehitykseen parantuvista tulosennusteista huolimatta. Kolmen suurimman telakkayhtiön osakkeiden arvot laskivat viime vuonna kaksinumeroisilla luvuilla – KSOE -14 prosenttia, Samsung Heavy Industries -17,71 prosenttia ja Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering -17,24 prosenttia.