30.10.2020

Koillisväylästä ympärivuotinen laivareitti

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on saanut kuuden arktisen jääluokan Arc7 LNG-aluksen tilauksen Sovcomflotilta and Mitsui O.S.K. Lines (MOL)Lta. Aker Arctic on kehittänyt Novatekin tarpeisiin uudentyyppiset LNG:tä kuljettavat alukset. Alusten erikoisuus on hyvin korkea jääluokka (Arc7) sekä niiden huikea jäänmurtokyky. Tätä tarvitaan, sillä alusten on tarkoitus kuljettaa LNG:tä Koillisväylän läpi ympärivuotisesti.

Toisen polven arktiset Arc7 LNG-laivat on kehitetty Christophe de Margerie-luokan alusten käyttökokemusten pohjalta (kuvassa). Uudet alukset on suunniteltu purjehtimaan pääasiassa Beringin salmen suuntaan Obin lahdelta, siksi mm. potkuriteho on kasvatettu 51 MW:iin.

Laivat tulee rakentamaan Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) telakka Etelä-Koreassa. Sovcomflot ja japanilainen Mitsui O.S.K. ovat kumpikin vahvistaneet kolmen laivan tilauksen DSME:n telakalta sekä tehneet rahtisopimuksen Novatekin hallinnoiman Arctic LNG2 yhtiön kanssa tulevan tuotannon kuljettamisesta. Arctic LNG2 sijaitsee Venäjän arktikassa Gydanin niemimaalla ja sen suunniteltu tuotantokapasiteetti on 19,8 miljoonaa tonnia nesteytettyä maakaasua vuodessa.

Utrenny-nimiselle terminaalille esivalmistetaan parhailaan Murmanskin Belokamenkassa Kolayards telakalla proomuperustaisia tuotanto- ja varastolaitoksia, joilla kaasu nesteytetään pääasiassa Aasian markkinoille suuntautuviin kuljetuksiin Pohjoista Meritietä pitkin.
Näiden toisen sukupolven arktisten LNG alusten suunnittelu Novatek yhtiölle alkoi vuonna 2018, tarkoituksena aikaansaada laivat ympärivuotiseen liikenteeseen. Koillisväylää ei vielä ole käytetty ympärivuotisessa liikenteessä, joten nämä laivat ovat ensimmäisiä laatuaan.

Reitin erittäin haastavat jääolosuhteet johtivat siihen, että laivalla täytyy olla erinomainen oma jäänmurtokyky. Ne pystyvät kulkemaan yli kahden metrin jäässä ja saavuttamaan lähes 10 solmun nopeuden 1,5 metrin jäässä. Nopeutta tarvitaan, jotta kuljetukset ovat taloudellisesti mahdollisia. Alukset käyttävät Double Acting Ship DASTM periaatetta, eli ne murtavat jäätä takaperin eivätkä tarvitse jäänmurtajia. Laivoihin tulee kolme 17MW teholtaan olevat Azipod ruoripotkurilaitteet. Yhteisteho on siten 51 MW.

Laivojen suunnittelu viedään loppuun yhdessä rakentavan telakan kanssa. DSME on rakentanut edellisen 15:ta arktisen LNG laivan sarjan, joten sillä on kokemusta vastaavan kaltaisten laivojen rakentajana. Alusten lopullinen suunnittelu on vielä käynnissä. Aker Arcticilla on oma uniikki laivojen jäämallikoeallas ja siellä tullaan varmistamaan alusten lopullinen suorituskyky ennen rakentamisen aloittamista.
Sovcomflotin tilaamat 172,140 kuutiometrin uudisrakennukset valmistuvat vuonna 2023. Ne ovat parannettuja edelleenkehitelmiä Yamal LNG:tä varten rakennetuista laivoista.

Jaa artikkeli