Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Sarjan ensimmäinen laiva, Finneco I, luovutettiin 28.4.2022 ja toinen, Finneco II, 30.5.2022.
Alukset ovat 238 metriä pitkä ja kaistametrejä on 5 800. Käytännössä alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %.
Nämä kolme alusta ovat jälleen yksi askel kohti kestävämpää merenkulkua, sillä ne ovat energiatehokkaita. Energian säästö on paras keino vähentää päästöjä.
Laivoissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023.
– Olemme saavuttaneet tärkeän merkkipaalun 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmassamme ja olemme iloisia voidessamme toivottaa Eco-luokan alukset tervetulleeksi Finnlinesin laivastoon, toteaa Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja Emanuele Grimaldi.
– Kunnianhimoisella investoinnilla voimme tuottaa asiakkaillemme paitsi mittakaavaetuja ja parantunutta lähtötiheyttä myös vihreää ja hyvin aikataulutettua infrastruktuuria Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa alusten aloittaessa liikennöinnin Finnlinesin reiteillä, Grimaldi jatkaa.
Laivan tekniset tiedot, Finneco I–III
Laivatyyppi: Roro
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 238,0 m
Leveys: 34,0 m
Bruttovetoisuus: 60 515
Kuollut paino: 17 377
Kaistametrit: 5 800
Matkanopeus: 20,7 solmua
Koneteho: 2 x 12,780 kW
Lippuvaltio: Suomi
Päästövähennystekniikka
Ilmavoitelujärjestelmä
Akkuyksiköt
Pakokaasujen poisto
Aurinkopaneelit
Lämmöntalteenotto
Painolastivesien käsittely