07.07.2022

Kontteja katoaa mereen aiempaa enemmän

WSC:n tuoreessa Containers Lost at Sea -raportissa todetaan, että merellä kadonneiden konttien lukumäärä on kasvanut viime vuosina huolestuttavasti.

Vuonna 2020, kun ONE Apus saapui satamaan 1 800 konttia menettäneenä. Kuva: twitterkäyttäjä @nobuya0827

World Shipping Councilin jäsenyrityksien antamiin tietoihin perustuvan Containers Lost at Sea -raportin mukaan keskimääräiset tappiot vuosina 2020-2021 nousivat 3 113 konttiin, kun niitä edellisellä kaudella (2017-2019) oli 779. Merkittävin tappio tapahtui vuonna 2020, kun ONE Apus menetti yli 1 800 konttia myrskyssä. Maersk Essenistä puolestaan putosi yli laidan 727 konttia vuonna 2021.

Raportissa todetaan, että merellä kadonneiden konttien määrä voi vaihdella suuresti yksittäisten tapahtumien vuoksi. Näin suuria tappioita vaaratilanteista ei kuitenkaan ole raportoitu kauden 2014–2016 jälkeen ja edellisen raportin (2017-2019) tappioissa näkyi selvä laskeva trendi.

Lähde: Containers Lost at Sea –

WSC toteaa kehityksen olevan huolestuttavaa, koska keskimääräinen merellä menetettyjen konttien määrä vuodessa on noussut seurantatutkimuksen aloittamisesta alkaen 18 prosenttia.

Jokainen kontti yli laidan on liikaa

WSC:n tilastojen mukaan viime vuonna kansainvälisten linjaliikenteessä kulki 6 300 alusta, jotka toimittivat 7 biljoonan dollarin arvosta rahtia vastaanottajille noin 241 miljoonassa kontissa. Kadonneiden konttien määrä jää siis edelleen alle promilleen.

– Konttialukset on suunniteltu kuljettamaan kontteja turvallisesti, ja rahdinkuljettajat toimivat tiukoilla turvallisuuskriteereillä. Kun nyt näemme lukujen menevän väärään suuntaan, meidän on tehtävä kaikkemme selvittääksemme ilmiön syy ja parantaaksemme turvallisuutta entisestään. Tavoitteena on edelleen pitää konttihävikki mahdollisimman lähellä nollaa, WSC:n toimitusjohtaja John Butler sanoo.

Oikealla tiedolla on tärkeä rooli konttiturvallisuuden parantamisessa. Containers Lost at Sea -raporttia on tähän asti päivitetty kolmen vuoden välein. Nyt WSC on päättänyt lisätä raportoinnin tiheyttä ja jatkossa jäsenkysely tehdään vuosittain.

MARIN Top Tier hanke

Viime vuosien negatiivinen kehitys sai myös merenkulkualan toimijat yhteistyössä WSC:n kanssa käynnistämään MARIN Top Tier -hankkeen konttiturvallisuuden parantamiseksi.

Projekti kestää kolme vuotta ja käyttää tieteellisiä analyyseja, tutkimuksia, mallinnuksia sekä tosielämän mittauksia ja tiedonkeruuta toteutettavissa olevien suositusten kehittämiseen ja julkaisemiseen, jotta voidaan vähentää konttien katoamisen riskiä.

Projektin alustavat tulokset osoittavat, että ”parametric rolling” on erityisen vaarallista. Ilmiötä ei tunneta hyvin ja se voi kehittyä odottamatta vakavin seurauksin. Uusien vaaratilanteiden ehkäisemiseksi on kehitetty Notice to Mariners -ilmoitus, jossa kuvataan, kuinka konttialuksen miehistö ja operatiiviset henkilöt voivat suunnitella, tunnistaa ja toimia estääkseen parametrisen liikkumisen.

Projekti raportoi tuloksista säännöllisesti IMO:n ja muiden foorumien kautta.

MARIN TopTier -projektin lisäksi WSC ja sen jäsenyritykset ovat aktiivisesti osallistuneet ja tukeneet IMO:n rahtikuljetusyksiköiden tarkastusohjelmien ohjeiden uudistamista.

WSC tukee myös pakollisen raportointikehyksen luomista kaikille merellä kadonneille konteille. Asia on IMO:n esityslistalla syyskuussa.

Vaula Aunola

Containers Lost at Sea -raportti (pdf)

Jaa artikkeli