16.05.2022

Korkean jääluokan monipolttoainealus Botnia Enabler Perämerelle

Ruotsalainen laivayhtiö Wallenius SOL vastaanotti perjantaina Botnia Enablerin Kiinassa CIMC Rafflesin telakalla, ensimmäisenä kahdesta sisarlaivasta. Ruotsiin rekisteröidyn Botnia Enablerilla on korkein suomalais-ruotsalainen jääluokka IASuper, joka kestää Pohjanlahden ankarat talviolosuhteet, sekä monipolttoainemahdollisuus.

Botnia enabler, Kuva Wallenius SOL

Botnia Enabler voi käyttää LNG:tä, nesteytettyä biokaasu LBG:tä ja synteettistä dieselöljyä. Klassisen ro-ro-toiminnon lisäksi Botnia Enablerissa on myös suuri kuljetuskyky konteille, mistä johtuu ”ConRo”-nimitys (kontti + roll-on/roll-off-ominaisuus).
– Olemme uskomattoman iloisia ja ylpeitä voidessamme toivottaa Botnia Enablerin tervetulleeksi laivastoomme. Matkan varrella kärsimämme viivästykset eivät ole salaisuus, joten on vihdoin hienoa nähdä aluksen lähtevän telakalta neitsytmatkalleen. Sekä me että asiakkaamme ovat odottaneet alusta innolla, sanoo Ragnar Johansson, Wallenius SOL:n toimitusjohtaja.

Botnia Enablerin päämitat ovat kertaluokkaa suuremmat kuin alueella aiemmin liikkuneilla kappaletavaralaivoilla. Aluksen pituus on 242 metriä ja leveys 35,2 metriä, mikä ylittää nykyisten jäänmurtajien leveyden. Koeajonopeus on 20 solmua, käyttönopeus 16 solmua. Aluksen konttikapasiteetti on 1 000 TEU, mikä on merkittävä lisäys verrattuna nykyiseen Raumalla rakennettuun 336 TEU:n Tavastlandiin, jonka Botnia Enabler korvaa Wallenius SOL:n Zeebrugge-Antwerpen-Kokkola-Skellefteå-Oulu-Kemi-Travemünde-reitillä. Aluksen ro-ro-kapasiteetti – 5 800 kaistametriä – on lähes kaksinkertainen Tavastlandiin verrattuna.

Tavastland on yksi kolmesta ro-ro:sta, jotka vuosituhannen alussa Rauman telakka rakensi Stora-Enson Oulun paperitehtaan ns. SECU-liikennettä varten. Myöhemmin näiden kolmen aluksen liikenne siirtyi SOL:n hoitoon. Wallenius SOL Ab:n Kiinassa rakennuttamat uudet alukset on suunnitellut Damenin telakkakonserniin kuuluva Knud E. Hansenin toimisto Tanskassa yhteistyössä SSPA:n kanssa ja sen jäissäkulkukyvyn on varmentanut Aker Arctic.
Suunnittelun haasteena on ollut kahden metrin syväyden vaihtelu vienti- ja tuontikuljetusten välillä ja pyrkimys minimoida painolastiveden määrää.
– Tällä aluksella on suuri merkitys asiakkaillemme, jotka tarvitsevat lisää kapasiteettia, sekä meille itsellemme ja kyvyllemme vähentää ympäristö- ja ilmastovaikutuksia, Johansson sanoo.

Botnia Enabler ottaa mukaansa lastit kahdesta Kiinan satamasta neitsytmatkalleen Antwerpeniin, jonne sen odotetaan saapuvan kesäkuussa. Botnia Enabler on myös huomattavasti energiatehokkaampi kuljetettua yksikköä kohden kuin vanhemmat alukset ja laskelmien mukaan se ei ainoastaan ​​vähennä kasvihuonekaasupäästöjä 63 prosenttia, vaan myös NOx päästöjä 96 prosenttia ja SOx päästöjä 99 prosenttia sekä hiukkaspäästöjä 99 prosenttia ajaessaan LNG-polttoaineella. Laivatyyppi on varustettu kahdella WinGD 7RT-Flex50DF pääkoneella, jotka kehittävät kukin 10,080kW tehon. Kaksipotkurinen twin-skeg tyyppinen alus on varustettu kahdella 685m3 LNG polttoainetankilla.

Botnia Enablerin sisaraluksen, nimeltään Baltic Enabler, on määrä valmistua myöhemmin tänä kesänä. Walleniuksen ja Swedish Orient Linen yhdessä luoma Wallenius SOL Ab aloitti toimintansa vuonna 2019 suunnitelmilla liikennöidä viidellä laivalla ja enintään neljällä LNG-käyttöisellä laivalla, jotka alun perin oli tarkoitus toimittaa jo vuonna 2021.

Jaa artikkeli
millog