Tromssasta Stavangeriin matkalla ollut M/s Viking Sky lähetti mayday -kutsun lauantaina iltapäivällä noin klo 14 moottorivian takia. Tuntia myöhemmin tehtiin päätös matkustajien evakoimisesta helikopterilla. Aluksen kyydissä oli yhteensä noin 1 300 ihmistä, joista 915 oli matkustajia ja 458 miehistön jäseniä. Matkustajat ovat pääosin Britanniasta ja Yhdysvalloista. Helikopterien avulla evakoitiin 479 matkustajaa. Noin kahdestakymmenestä loukkaantuneesta, kolme loukkaantui vakavasti.
Viking Sky -risteilyalus sai sunnuntaina aamulla kolme neljästä moottoristaan uudelleen käyntiin ja pääsi liikkeelle. Kaksi hinaajaa avustaa risteilijää parhaillaan kohti Molden satamaa ja evakoinnit helikopterilla on keskeytetty. Risteilijä saapui satamaan klo 16.20
Norjan yleisradioyhtiö NRK seurasi tilannetta tunnista tuntiin.
Emil Heggelund Norjan rannikkovartiostosta arvioi Norjan yleisradioyhtiö NRK:lle, että laiva olisi ollut noin sadan metrin päässä joutumisesta karille. Lähimmillään laiva oli hieman vajaan kilometrin päässä rannikosta.
NRK:n kysymykseen tilanteen vakavuudesta Heggelund totesi, että tilanne olisi ollut kriittinen, mikäli laiva ei olisi saanut ankkuria lasketuksi.
Norjalaisen Verdens Gang -lehden haastatteleman Viking Ocean Cruises -varustamon hallituksen puheenjohtajan Torstein Hagenin mukaan aluksen kapteeni ja perämies ovat suomalaisia.
Viking Sky pähkinänkuoressa
M/s Viking Sky on uusi risteilyalus, jonka luovutettiin Fincantierin Anconan telakalta vuoden 2017 tammikuussa. Aluksen tilaaja on norjalainen risteilyvarustamo Viking Ocean Cruises, joka omistaa myös Skyn kaksi sisaralusta, vuonna 2015 valmistuneen m/s Viking Starin ja seuraavana vuonna luovutetun m/s Viking Sean.
Sisaralustensa tapaan 47 800 gt:n m/s Viking Sky on 227 metriä pitkä ja 28,8 metriä leveä alus, jonka syväys on 6,3 metriä. Aluksen matkustajamäärä on 930 risteilyvierasta ja hyttejä on kaikkiaan 465.
Risteilyaluksen rungon suunnittelusssa on käytetty uudenaikaisimpia hydrodynaamisia ratkaisuja samoin kuin aluksen navigaatiolaitteissa. Uusien risteilyalusten tapaan Viking Sky on varustettu SRTP (safe return to port) -järjestelmillä, joiden avulla alus kykenee palaamaan satamaan turvallisesti.
Viking Skyn neljä MAN 32/44CR -pääkonetta käyttävät Rolls-Royce Promas -ruoripotkurilaitteita. Potkurien läpimitta on 4,5 metriä ja potkurilaitteet on kehitetty Rolls-Roycen teknologiayksikössä Ruotsissa.