Kiinalainen satamaoperaattori Hutchison Ports kertoi marraskuun alussa, että yhdeksän merkittävää aasialaista varustamoa ja satamaoperaattoria neuvottelee yhteisen lohkoketjun käytöstä kuljetusten helpottamiseksi. Hanke on ristitty GSBN (Global Shipping Business Network) -nimiseksi, uutissaitti Cryptovest kertoo.
Hongkongin satamasta tunnetun Hutchisonin lisäksi uuden palvelun perustajia ovat viisi suurta konttivarustamoa CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Evergreen Marine, OOCL ja Yang Min sekä operaattoriyhtiöt DP World, PSA International Pte. Ltd ja Shanghai International Port.
Yhteenliittymän ohjelmistoista vastaa Hongkongista käsin toimiva kansainvälinen logistiikkahallinnon palvelutarjoaja CargoSmart.
Esisopimuksensa mukaan osapuolet luovat lohkoketjuvetoisen (blockchain) kuljetusjärjestelmän helpottamaan merikuljetusten paperitöitä, jotka nykyään toimivat hitaasti ja jotka haukkaavat suuren osan kuljetusketjujen jäsenten liikevoitoista.
Lohkoketju pitää paperit ruodussa
Hutchisonin mukaan järjestelmä perustuu elektroniseen ja jaettuun tilinpitoon (dlt, distributed ledger system), jonka avulla merikuljetuksille voidaan luoda myös omat säännöt ja standardit. Lohkoketju kun pitää huolta siitä, että mitkään merkinnät esimerkiksi kontin matkan aikana eivät katoa ja että kaikilla osapuolilla on niistä reaaliaikainen tieto.
GSBN:n ensimmäiset kokeilut aloitetaan joulukuussa. Tällöin nähdään se, miten laivausasiakirjojen jakelu kehittyy muun muassa vaarallisten aineiden kuljetuksissa. Koeponnistusten ensi vaiheissa osapuolet keskittyvät lastien luovutuksiin ja laskutukseen lohkoketjun avulla.
Aasialaisten lisäksi monet muut kansainväliset yritykset ovat julkistaneet samantyyppisiä lohkoketjuhankkeita. Pisimmälle ovat ehtineet tanskalaisvarustamo Maersk Line ja yhdysvaltalainen it-jätti IBM, joiden yhteinen TradeLense -hanke aloitti elokuussa.