07.07.2023

Mannertenvälisen valokaapeliyhteyden suunnittelu käynnistyi

Suomen Cinia on aloittanut yhdessä Nokian kanssa arktisen mannertenvälisen valokaapeliyhteyden suunnittelun.

Suomen valtion omuistama Cinia on ollut aktiivinen artisten mannertenvälisten telekaapeliyhteyksien luomisessa. Se kävi useita vuosia neuvotteluja Koillisväylän kautta vedettävästä runkokaapelista, joka olisi yhdistänyt sen Itämeren yli kulkevan kaapelin Keski-Euroopasta Suomen kautta pohjoiseen ja edelleen Tyynen Valtameren puolelle. Venäjän tilanne kuitenkin keskeytti tämän hankkeen ja Venäjällä on nähty yrityksiä kehittää omaa vastaavaa ratkaisua osana arktista ns. Pohjoisen Merireitin strategiaa. Maan puolustusministeriö on ollut rakennuttamassa muun muassa kahta arktista kaapelialusta.
Cinia on nyt edennyt vaihtoehtoisen toisen arktisen teleyhteyden kehittämisessä. Kolme mannerta yhdistävän Far North Fiber -merikaapelihankkeen reittisuunnittelu on aloitettu. Hankkeen tavoitteena on rakentaa arktisen alueen merikaapelijärjestelmä, joka yhdistää Euroopan ja Aasian Pohjois-Amerikan kautta Luoteisväylää hyödyntäen.
Vuonna 2022 Alaskaan perustetussa Far North Fiber, Inc. -yhtiössä ovat mukana suomalainen Cinia Oy, yhdysvaltalainen Far North Digital ja japanilainen ARTERIA Networks Corporation.
Reittisuunnitelma tehdään yhteistyössä Nokian ASN:n (Alcatel Submarine Networksin) kanssa, joka on valittu projektin teknologiakumppaniksi ja urakoitsijaksi.

Suunniteltu kaapelijärjestelmä kulkee Japanista Luoteisväylän kautta Eurooppaan, ja sen rantautumispaikat sijaitsevat Pohjois-Amerikassa Alaskassa ja Kanadan arktisella alueella. Eurooppaan rantautumisia suunnitellaan Norjaan, Suomeen ja Irlantiin. Noin 15.000 kilometrin pituisen merikaapelijärjestelmän arvioidaan olevan valmis käyttöön vuoden 2026 loppuun mennessä. Projekti on saanut rahoitusta EU:n Connecting Europe Facility (CEF Digital) -ohjelmasta.
Reittisuunnitelma sekä myöhemmin sen pohjalta toteutettava merenpohjatutkimus (Marine Survey) ovat hankkeen olennaisia osia. Näiden pohjalta rakennettavalle merikaapelille suunnitellaan sopivin reitti huomioiden kaapelijärjestelmän turvallisuus ja luotettavuus, ympäristötekijät ja kaupallinen toteutettavuus. ASN:n arktisen alueen asiantuntemus ja kokemus aikaisemmista hankkeista ovat merkittäviä tekijöitä projektin onnistuneessa toteutuksessa.

Far North Fiber, Inc. on perustettu viime vuonna. Yhtiön tavoitteena on kehittää merenalainen optinen kuitukaapelijärjestelmä, joka yhdistää Aasian ja Euroopan arktisen alueen kautta. Far North Fiber Inc:n yhteistyökumppaneita ovat suomalainen Cinia Oy, alaskalainen Far North Digital ja japanilainen ARTERIA Networks Corporation. Far North Fiber kehittää nopeampaa ja turvallisempaa merenalaista kaapelijärjestelmää, joka yhdistää Japanin, Pohjois-Amerikan sekä Irlannin ja Skandinavian. www.farnorthfiber.com

Alcatel Submarine Networks (ASN) on kokonaan Nokian omistama Far North Fiber -projektin pääasiallinen toimittaja. ASN:llä on yli 165 vuoden kokemus merenalaisten kaapelijärjestelmien kehittämisestä, suunnittelusta ja valmistuksesta. Yli 700 000 km yrityksen optisia merikaapelijärjestelmiä on käytössä maailmanlaajuisesti ja se on kokenein arktisen merenalaisen kaapeliasennusten toimittaja. ASN tarjoaa maailmanlaajuisesti kaikki merenalaisten järjestelmien elementit avaimet käteen -periaatteella, sekä suorittaa meri- ja huoltotoimenpiteitä sen kokonaan omistamalla laivastolla. web.asn.com/en/

Kiinnostus projektia kohtaan kasvaa

– Olemme erittäin tyytyväisiä keskeisten toimijoiden, kuten esimerkiksi asiakkaiden ja sijoittajien, kasvavasta kiinnostuksesta Far North Fiber-hanketta kohtaan. Reittisuunnittelu on merkittävä edistysaskel ja on ilahduttavaa nähdä, että projekti herättää positiivista mielenkiintoa markkinassa, sanoo Cinian toimitusjohtaja Ari-Jussi Knaapila.
Reittisuunnittelu valmistuu vaiheittain vuoden 2023 aikana ja se toimii perustana seuraavassa vaiheessa toteutettavalle merenpohjatutkimukselle. Merenpohjatutkimuksen (marine survey) käynnistämisen aloittamisen arvioidaan olevan mahdollista vuoden 2023 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Nokian ASN:llä kokemuksia arktisista kaapeleista

Nokian kaapelialukset ILE DE BREHAT, ILE DE SEIN ja ILE DE BATZ ovat Alcatelin Koreassa vuosituhannen vaihteessa Hyundai Mipon telakalla rakennuttamat kolme 13,000 GT sisaralusta. Kuten kaikki Nokian laivat, ne ovat dynaamisesti paikottuvia.

ILE DE BREHAT ja ILE DE SEIN tekivät vuosina 2016 ja 2017 töitä Tsuktsien merellä ja Aleuteilla Alaskassa, ILE DE BATZ Alaskan pohjoisrannikolla, ILE DE SEIN Grönlannin länsirannikolla.
Amerikkalaisen Grain managament yhtiön omistama teleliikenneyhtiö Quintillion rakensi viisi vuotta sitten pohjoisen Alaskan rannikolle 1.900 kilometrin vedenalaisen valokaapeliverkon, joka ulottuu läheltä Prudhoe Bayn öljykenttiä rannikon edustalla Beringin Salmen Nomeen. National Telecommunications and Information Administration (NTIA) oli investoinut lähes sadalla miljoonalla dollarilla Alaskan luoteisrannikon verkkoyhteyksien parantamiseen, kun alueelle tavanomainen jäämassa kerralla katkaisi yhteydet.

Arktiset jäät riskinä

Kaapeli on laskun yhteydessä aurattu ja haudattu syvälle merenpohjaan – lehtitietojen mukaan jopa noin neljän metrin syvyyteen. Tästä huolimatta kesäkuun puolivälissä yhteys katkesi ja mittausten mukaan tämä tapahtui 55 km etäisyydellä lähtöpisteestä, matalassa noin 20 metrin vesisyvyydessä, oletettavasti raskaan yhteenjäätyneen ajalehtivan jääkasan tai jäävuoren raapimana (kuvassa punaisen salaman kohdalla).

Kesäkuun 10. ja 11. päivän välisenä aikana merenpohjaa raapinut liikkuva jäämassa tai jäävuori katkaisi valokuitukaapelin, joka on liittänyt Luoteis-Alaskan yhdyskunnat osaksi globaaleja verkkoyhteyksiä. Ulguniqin (entinen Wainwright) ympäristö, Utqiagvik, Point Hope, Kotzebue ja Nome ovat tällä hetkellä eristettyinä kaapeliyhteyksistä. Hätäyhteydet on nopeasti kuitenkin rakennettu mm. One Web ja Space X satelliittien kautta.
Katkos vaikuttaa välittömästi noin 20 000 ihmisen elämään ja verkkoyhteyksiin. Neljän tuhannen asukkaan Nome Beringin salmen suulla on tärkeä kalastussatama. Yhdysvaltain hallituksella on suunnitelmia lisätä merkittävästi sen satamainfrastruktuuria siviili- ja sotilaskäyttöön tulevaisuudessa.

Katkos sijaitsee Pruhoe Bayn Oliktokin satamakompleksin edustalla. Korjaustoimiin voidaan ryhtyä vasta jäiden lähdettyä heinä-elokuussa, mikäli sopivia kaapelialuksia ylipäätänsä on saatavilla. Quintillion ja Cinian vetämä yrityskonsortio joutuvatkin nyt vakavasti miettimään edellyttääkö tällainen arktinen kaapelihanke pysyvän arktisen stand-by maintenance aluksen rakentamista arktisia alueita varten.
Kvaerner Masa-Yards rakensi 1990-luvulla kaapelialuksia Suomessa ja siinä yhteydessä kehitteli jo jäiden seassa kaapelinlaskuun ja –korjaukseen sopivaa alusta. Aker Arctic puolestaan avusti kymmenkuta vuotta sitten kansainvälistä Polarnet-nimistä yritystä, joka suoritti Suomessa rakennetulla, tehtävään Aker Arcticin toimesta jäämallikokeiden avulla modifoidulla SA-15 rahtialuksella Koillisväylän pohjatutkimuksen ja kartoitti silloin mm. näitä jäämassojen ns. scouring (auraus) jälkiä merenpohjasta reitin varrella.
Toistaiseksi Nome on eristettynä kaapeliyhteyksistä ulkomaailmaan.
ANS:n markkinointimateriaaleissa Arctian monitoimimurtajat esitetään ice management tehtävissä, mutta tähän hätään toimitusjohtaja Maunu Visurin mukaan aluksia ei ehdittäisi varustaa, varsinkaan kun näköpiirissä on muitakin töitä.

Teksti Mikko Niini

Jaa artikkeli